مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

345
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

523
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رفتار مشتری های خرده فروشی ها با استفاده از مدل های تعامل مکانی-مطالعه موردی: شیرینی فروشی های شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 138

چکیده

 انتخاب مکان به منظور احداث یک فروشگاه جدید برای خرده فروشی تصمیمی بسیار مهم است زیرا هزینه های زیادی را دربر دارد و فردی که فروشگاه جدیدی را احداث می کند, خود را در معرض خطر مالی قرار می دهد. موقعیت مکانی به خریدکردن اولیه ی مصرف کننده از یک فروشگاه و وفاداری نسبت به آن تاثیر می گذارد. از این رو تجزیه و تحلیل موقعیت مکانی برای فروشگاه های خرده فروشی بسیار اهمیت دارد. با این که انتخاب مکان برای یک خرده فروشی همیشه دشوار بوده است, وضعیت رقابتی کنونی هم این تصمیم گیری را دشوارتر کرده است, زیرا فروشگاه ها به طور گسترده ای, با رقابت زیاد مواجه هستند. بنابراین تصمیم گیری برای یافتن محل یک فروشگاه جدید نیازمند یک راهبرد مکانی است. بسترهای خدمات دهی برخط تابع یک سری قیود هستند: به عنوان مثال, فقط به بخشی از شهر خدمات ارایه می کنند و این امر باعث می شود مدل های تعامل مکانی را نتوان بر روی کل شهر اجرا کرد. لذا در این مقاله با تکیه بر مدل تعامل رقابتی ضربی از نظریه مکان خرده فروشی, یک مدل بازاریابی مبتنی بر مکان برای خرده فروشی ها توسعه داده شده است که به راهبردهای مکانیابی برای احداث یک شیرینی فروشی جدید کمک می کند. ابتدا ویژگی هایی که در جذب مصرف کننده به شیرینی فروشی ها تاثیر دارد, تعیین می شود. سپس با استفاده از ابزارهای سیستم اطلاعات مکانی داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مدل پیاده سازی می گردد. نتایج تحقیق نشان می دهد که مدل پیشنهادی توانسته است با میانگین خطای 17. 07 درصد به پیش بینی رفتار مصرف کننده بپردازد و به افراد در مکانیابی فروشگاه جدید با توجه به ویژگی های فروشگاه, رقبا و محیط کمک کند. مدل پیشنهادی این تحقیق می تواند برای افزایش دقت در مکانیابی مراکز خرید دیگر هم استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یعقوبی، ژیلا، آل شیخ، علی اصغر، و عباسی، امیدرضا. (1400). تحلیل رفتار مشتری های خرده فروشی ها با استفاده از مدل های تعامل مکانی-مطالعه موردی: شیرینی فروشی های شهر تهران. اطلاعات جغرافیایی، 30(118 )، 127-138. SID. https://sid.ir/paper/953880/fa

    Vancouver: کپی

    یعقوبی ژیلا، آل شیخ علی اصغر، عباسی امیدرضا. تحلیل رفتار مشتری های خرده فروشی ها با استفاده از مدل های تعامل مکانی-مطالعه موردی: شیرینی فروشی های شهر تهران. اطلاعات جغرافیایی[Internet]. 1400؛30(118 ):127-138. Available from: https://sid.ir/paper/953880/fa

    IEEE: کپی

    ژیلا یعقوبی، علی اصغر آل شیخ، و امیدرضا عباسی، “تحلیل رفتار مشتری های خرده فروشی ها با استفاده از مدل های تعامل مکانی-مطالعه موردی: شیرینی فروشی های شهر تهران،” اطلاعات جغرافیایی، vol. 30، no. 118 ، pp. 127–138، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953880/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button