مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

232
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارکرد ساختارهای موسیقایی در زبان عرفانی مصباح الهدایه

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 164

چکیده

 بررسی ارتباط متقابل فرم و محتوا در آثار عرفانی-ادبی علاوه بر تبیین کارکرد های عناصر دخیل در آن متون, انگیزه های مولف را از نگارش آن اثر نشان می دهد. مصباح الهدایه اثر معروف و برجسته عرفانی عزالدین محمود کاشانی در قرن هشتم ه است که در زمینه عرفان نظری نگاشته شده است. مولف با گسترش تبویب آرای نظری صوفیه, استشهاد به اقوال ایشان و توجه افراطی به ساختار موسیقایی کلام می کوشد از زبان تصوف که در قرن هشتم هیچ گونه صدق عاطفی و تجربه نفسانی ندارد, آشنایی زدایی کند؛ اما این توجه افراطی به ساحت موسیقایی زبان, جز مبتذل ساختن آن و مرموز و مغموض ساختن کلام نتیجه ای در پی ندارد و هرگز از تجارب اصیل عرفا در سده های نخستین خبر نمی دهد. نگارندگان در این نوشتار با تبیین انگیزه ها و عوامل درون متنی و برون متنی به تحلیل چرایی کاربرد آگاهانه موسیقی در کتاب مصباح الهدایه می پردازند. به طورکلی, فقر تجارب اصیل عرفانی در قرن هشتم, تقلید از ساحت لفظی زبان عرفانی ابن عربی در تکوین عوالم عرفانی-موسیقایی, سبک فنی و قابلیت ساختارهای صرفی و اشتقاقی زبان عربی ازجمله اسباب و انگیزه های مولف از کاربرد آگاهانه موسیقی کلام بوده است. علاوه براین, بررسی تطبیقی متن مصباح الهدایه با منابع عربی آن و کیفیت تاثیرپذیری مولف از سخنان صوفیه, نشان می دهد که مولف در بهره گیری از مضمون سخن مشایخ, استشهاد به سخنان ایشان و گسترش محور افقی کلام مشایخ, ساحت موسیقایی کلام را تقویت کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربان پورآرانی، حسین، و شاه علی رامشه، عباس. (1399). بررسی کارکرد ساختارهای موسیقایی در زبان عرفانی مصباح الهدایه. ادیان و عرفان (مقالات و بررسی ها)، 53(1 )، 141-164. SID. https://sid.ir/paper/954265/fa

    Vancouver: کپی

    قربان پورآرانی حسین، شاه علی رامشه عباس. بررسی کارکرد ساختارهای موسیقایی در زبان عرفانی مصباح الهدایه. ادیان و عرفان (مقالات و بررسی ها)[Internet]. 1399؛53(1 ):141-164. Available from: https://sid.ir/paper/954265/fa

    IEEE: کپی

    حسین قربان پورآرانی، و عباس شاه علی رامشه، “بررسی کارکرد ساختارهای موسیقایی در زبان عرفانی مصباح الهدایه،” ادیان و عرفان (مقالات و بررسی ها)، vol. 53، no. 1 ، pp. 141–164، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/954265/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button