مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

584
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

326
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه پردازش اطلاعات اجتماعی بر اساس مدل شناختی اجتماعی کریک و داج در کودکان با و بدون اختلال بی نظمی خلق اخلالگر

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: هدف این پژوهش بررسی و مقایسه پردازش اطلاعات اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال بی نظمی خلق اخلالگر و کودکان عادی بر اساس مدل شناختی اجتماعی کریک و داج (1994) بود. این اختلال اخیرا در مبحث اختلالات خلقی در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی گنجانیده شده است و دارای دو نشانه اصلی خشم و تحریک پذیری می باشد. روش کار: در این پژوهش علی-مقایسه ای, تعداد 57 کودک پسر دارای اختلال و 167 کودک پسر عادی 9 تا 12 سال به روش خوشه ای تصادفی و با استفاده از پرسش نامه خشم و تحریک پذیری و مصاحبه بالینی انتخاب و سپس به وسیله مقیاس ارزیابی کودکان از روابط اجتماعی روزمره مقایسه شدند. یافته ها: تحلیل واریانس چند متغییری نشان داد که بین دو گروه کودکان در مراحل تفسیر و اسناددهی به نشانه ها (5/5f= و001/. p=) تولید و روشنگری اهداف (65/6f= و001/. p=), پردازش هیجانی (01/4f= و004/. p=) و تولید پاسخ (02/7f= و001/. p=) تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال بی نظمی خلق اخلالگر در مقایسه با کودکان عادی در یک موقعیت اجتماعی مبهم هنگام پردازش اطلاعات بیشتر دچار سوگیری شده و عملکرد مناسبی ندارند در نتیجه بیشتر رفتارهای خصمانه از خود نشان می دهند. پیشنهاد می شود در پژوهش های بعدی اثربخشی پروتکل های مداخله ای بر اساس مدل داج جهت درمان و کاهش نشانه های اختلال بی نظمی اخلالگر بررسی شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورمودت، خاتون، نشاط دوست، حمیدطاهر، کجباف، محمدباقر، و طالبی، هوشنگ. (1400). مقایسه پردازش اطلاعات اجتماعی بر اساس مدل شناختی اجتماعی کریک و داج در کودکان با و بدون اختلال بی نظمی خلق اخلالگر. تازه های علوم شناختی، 23(2 )، 33-46. SID. https://sid.ir/paper/954606/fa

    Vancouver: کپی

    پورمودت خاتون، نشاط دوست حمیدطاهر، کجباف محمدباقر، طالبی هوشنگ. مقایسه پردازش اطلاعات اجتماعی بر اساس مدل شناختی اجتماعی کریک و داج در کودکان با و بدون اختلال بی نظمی خلق اخلالگر. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1400؛23(2 ):33-46. Available from: https://sid.ir/paper/954606/fa

    IEEE: کپی

    خاتون پورمودت، حمیدطاهر نشاط دوست، محمدباقر کجباف، و هوشنگ طالبی، “مقایسه پردازش اطلاعات اجتماعی بر اساس مدل شناختی اجتماعی کریک و داج در کودکان با و بدون اختلال بی نظمی خلق اخلالگر،” تازه های علوم شناختی، vol. 23، no. 2 ، pp. 33–46، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/954606/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button