مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

187
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

495
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی تفسیری پیامدهای سقف شیشه ای برای زنان با تاکید بر لایه های هژمونی پذیرش قدرت

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 126

کلیدواژه

اولویت بندی تفسیرگرایانه (IRP)Q1

چکیده

 امروزه با رشد جوامع, زنان بسیار بیشتر از گذشته در سازمان ها و مشاغل ایفای نقش می نمایند و یک نیروی کار تاثیرگذار فعال هستند. هرچند امروزه حضور زنان نسبت به گذشته بیشتر شده اما کماکان موانع و فشارهای ساختاری و اجتماعی در باب ایجاد سقف شیشه ای برای زنان به دلیل لایه های هژمونی پذیرش قدرت همچنان ادامه دارد. هدف این پژوهش الگوی تفسیری پیامدهای سقف شیشه ای برای زنان با تاکید بر لایه های هژمونی پذیرش قدرت برمبنای فرایند تحلیل (IRP) است. روش شناسی پژوهش از حیث جمع آوری داده های پژوهش آمیخته بود, به طوری که در بخش کیفی پژوهش به منظور شناسایی مولفه ها (پیامدهای سقف شیشه ای) و گزاره های پژوهش (لایه های هژمونی پذیرش قدرت) از تحلیل فراترکیب و با مشارکت 15 نفر از خبرگان رشته مدیریت در سطح دانشگاهی استفاده شد. در بخش کمی مولفه ها و گزاره های شناسایی شده در قالب پرسش نامه های ماتریسی توسط 22 نفر از مدیران, مسیولان و کارشناسان صاحب نظر در سطوح مختلف شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مورد ارزیابی تحلیل تفسیری قرار گرفتند. روایی این پژوهش براساس تحلیلCVR و پایایی پژوهش به واسطه ی استفاده از روش فراترکیب و ارزیابی انتقادی و با غربالگری نظری از پژوهش های مشابه مورد تایید قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد, گزاره ی هژمونی پذیرش قدرت بر مبنای فرهنگ به عنوان تاثیرگذارترین لایه ی پذیرش قدرت در سازمان های مورد بررسی محسوب می شود که باعث تقویت پیامد اختلال/تعارض بین نقشی در زنان شاغل در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان تاثیرگذارترین مولفه ی پیامدهای سقف شیشه ای می شود. این نتیجه نشان می دهد قدرت گرایی فرهنگی سبب شده است تا زنان نتوانند جایگاهی را در پست های بالای سازمان کسب کنند, چراکه به طورکلی ساختارهای مردسالار به واسطه وجود پذیرش فرهنگی جامعه, مهم ترین پست های سازمانی را در تصدی مردان قرار داده است و این موضوع به لحاظ فرهنگی, ارزش هایی را ترویج می دهد که در آن فاصله جایگاه در بالا و پایین سازمان تعیین کننده ی حدود احترام و منزلت اجتماعی برای افراد باشد و به لحاظ فرهنگی مردان را در این جایگاه, غالبا تثبیت نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شفی، آرزو، اعتباریان، اکبر، و ابراهیم زاده دستجردی، رضا. (1399). الگوی تفسیری پیامدهای سقف شیشه ای برای زنان با تاکید بر لایه های هژمونی پذیرش قدرت. مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان(، 18(4 )، 69-126. SID. https://sid.ir/paper/955013/fa

    Vancouver: کپی

    شفی آرزو، اعتباریان اکبر، ابراهیم زاده دستجردی رضا. الگوی تفسیری پیامدهای سقف شیشه ای برای زنان با تاکید بر لایه های هژمونی پذیرش قدرت. مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان([Internet]. 1399؛18(4 ):69-126. Available from: https://sid.ir/paper/955013/fa

    IEEE: کپی

    آرزو شفی، اکبر اعتباریان، و رضا ابراهیم زاده دستجردی، “الگوی تفسیری پیامدهای سقف شیشه ای برای زنان با تاکید بر لایه های هژمونی پذیرش قدرت،” مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان(، vol. 18، no. 4 ، pp. 69–126، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955013/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button