مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

537
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تلفیق استعاره های مفهومی و تصویر در دیوان حافظ

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 183

چکیده

 زمینه و هدف: زبانشناسی شناختی به ارتباط میان زبان, ذهن و تجربیات فیزیکی اجتماعی انسان میپردازد و به عنوان رویکردی معنا بنیاد مجموعه ای از نظریات را شامل میشود که استعاره مفهومی از مهمترین آنهاست. از دیدگاه این نظریه استعاره ها ابزاری اساسی برای درک امور انتزاعی و غیرملموس در ذهن بشر هستند و حوزه کار و نفوذ آنها نه در سطح واژگان که در عمق معنا و مفاهیم میباشد. پژوهش حاضر بر آنست تا با مروری گذرا بر مطالعات و نگرشهای مدرن پیرامون استعاره ها غزلیات حافظ را با توجه به نظریه استعاره مفهومی بررسی نماید و حوزه های نگاشت یا انطباق میان دو حوزه مبدا و مقصد را که به کمک تصاویر انجام میگیرد بررسی کند. روش مطالعه: این پژوهش با روش توصیفی, تحلیلی و با بررسی20 غزل از دیوان حافظ براساس مباحث «مبدا, مقصد, نگاشت و تصویر» در چهارچوب نظریه زبانشناسی شناختی است. نحوه استخراج داده ها بدین شکل است که نخست استعاره های زبانی استخراج و از میان این استعاره ها نگاشتهای اصلی نهفته در آنها شناسایی میشود. سپس مفاهیم ذهنی و تصویری برخی کارکردهای معنایی آنها نیز تحلیل میشود. یافته ها: حوزه های تعریف شده در نظریه استعاره مفهومی و مصادیق آن از جهات بسیاری با زمینه های مفهومی و کاربردی اشعار حافظ مشابهاتی دارد؛ به نحوی که میتوان غزلهای حافظ را نمونه ای از استعاره های مفهومی دانست که با استفاده از نگاشتهای گوناگون و تصاویر به انتقال معانی و مفاهیم متناسب با آنها میپردازد. نتیجه گیری: استعاره در دیوان حافظ ابزار توانمندی برای بیان معانی پیچیده, مبهم و دور از ذهن و تصویر است که با استفاده از تجربه شعری و زبانی شاعر به بهترین شکل ببار نشسته است. با توجه به داده های پژوهش, مهمترین و پربسامدترین نگاشتها و انواع مصداقهای عینی و ذهنی که حافظ برای توصیف و تصویرگری از آنها بهره گرفته است, به ترتیب عبارتند از: «طبیعت, عشق و رندی, امید, زهد و ریا, عرفان و ملامت» است که بیشترین بسامد مفاهیم استعاری در دیوان حافظ مربوط به «طبیعت» و کمترین مربوط به «عرفان و ملامت» است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کمالی بانیانی، محمدرضا، و امامی، نصراله. (1400). تلفیق استعاره های مفهومی و تصویر در دیوان حافظ. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 14(5 (پیاپی 63) )، 167-183. SID. https://sid.ir/paper/956094/fa

    Vancouver: کپی

    کمالی بانیانی محمدرضا، امامی نصراله. تلفیق استعاره های مفهومی و تصویر در دیوان حافظ. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1400؛14(5 (پیاپی 63) ):167-183. Available from: https://sid.ir/paper/956094/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا کمالی بانیانی، و نصراله امامی، “تلفیق استعاره های مفهومی و تصویر در دیوان حافظ،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 14، no. 5 (پیاپی 63) ، pp. 167–183، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956094/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button