مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

284
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وجه شبه در اشعار خاقانی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 67

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از مهمترین بحثها در تشبیه, بحث وجه شبه است که بر مبنای آن میتوان متوجه نوآوری یا تقلید هنرمند شد. وجه شبه بیان کننده وسعت تخیل شاعر و نشان دهنده جهان ذهنی تازه اوست. تشبیه به اعتبار وجه شبه بلحاظ مرکب و مفرد بودن, قربت و غربت, حقیقی و خیالی بودن, وحدت و تعدد به تشبیه تمثیل و غیرتمثیل, مبتذل و بعید, تحقیقی و تخییلی و واحد و متعدد تقسیم میشود. وجه شبه براساس دستورزبان نیز تقسیم بندی شده است. در اشعار خاقانی, وجه شبه ها, گوناگونی فراوان دارند. خاقانی با استفاده از وجه شبه های تخییلی این گوناگونی را ایجاد کرده است. ازآنجاکه در بلاغت سنتی نحوه ارتباط میان وجه شبه با دو رکن تشبیه مورد بحث قرار نگرفته است, در این مقاله براساس تقسیم بندی گوتلی به طبقه بندی تازه ای از وجه شبه در دیوان خاقانی پرداخته میشود تا بتوان به پاسخ این پرسش دست یافت که شیوه های کاربرد وجه شبه در دیوان خاقانی در ارتباط با «مشبه» و «مشبهبه» به چه نحوی است؟ آیا الگوی خاصی برای وجه شبه در دیوان او یافت میشود؟ که درنهایت منجر به رسیدن به هدف مقاله یا همان دستیابی به ویژگیهای سبکی خاقانی در استفاده از وجه شبه میگردد. روش مطالعه: روش این تحقیق توصیفی – تحلیلی است. یافته ها: اغلب تشبیهات خاقانی خیالی است, اگرچه وجه شبه های خاقانی در بعضی ابیات برای هر دو رکن «مشبه» و «مشبه به» خیال آفرین است اما این ابیات فراوانی چندانی ندارند و جزو ویژگیهای سبکی خاقانی محسوب نمیشود؛ درعوض وجه شبه هایی که برای یکی از ارکان خیالی و برای رکن دیگر حقیقی یا موردانتظار باشد, بعلت اینکه اکثریت تشبیهات را به خود اختصاص داده است, جزو ویژگی سبکی خاقانی محسوب میشود. نتیجه گیری: وجه شبه های خاقانی در بسیاری موارد, وجه شبه های فعلی است که به «مشبه» یا «مشبه به» شخصیت میبخشد و یا آنکه در رابطه با مشبه تفسیر رمزی پیدا میکند. در شعر خاقانی بندرت به ابیاتی برمیخوریم که در صورت شخصیت بخشی و تاویل رمزی نیز نتوان وجه شبه را یافت. خاقانی از صنعت استخدام به شیوه متفاوت بهره گیری کرده و توجه بیشتری به معانی مجازی کلمات داشته است بگونه ای که میتوانیم استفاده از این ویژگی را از ویژگیهای سبکی خاقانی بشمار آوریم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، مرضیه، آشوری، هنگامه، و رازقی، ثریا. (1400). بررسی وجه شبه در اشعار خاقانی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 14(5 (پیاپی 63) )، 51-67. SID. https://sid.ir/paper/956544/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی مرضیه، آشوری هنگامه، رازقی ثریا. بررسی وجه شبه در اشعار خاقانی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1400؛14(5 (پیاپی 63) ):51-67. Available from: https://sid.ir/paper/956544/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه رحمانی، هنگامه آشوری، و ثریا رازقی، “بررسی وجه شبه در اشعار خاقانی،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 14، no. 5 (پیاپی 63) ، pp. 51–67، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956544/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button