مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین جامعه شناختی-نهادی آموزش عشایری در ایران: مطالعه موردی ایل قشقایی

صفحات

 صفحه شروع 435 | صفحه پایان 460

چکیده

 هر جامعه نظام تربیتی و آموزشی مناسب با ساختارهای سیاسی و اجتماعی و زمانی خود را می طلبد. از آنجا که زیست عشایری از سبک های برجسته زندگی در ایران بوده است, نگارندگان با تمرکز بر ایل قشقایی و نگاهی جامعه شناختی _ نهادگرایانه در این پژوهش به تبیین و بررسی آموزش عشایری در ایران معاصر از دوران پهلوی اول تا جمهوری اسلامی می پردازند. براساس رویکرد نهادگرایی, نهادها برحسب نیاز و برای انجام کارویژه های خاصی ایجاد می شوند, طی زمان تغییر می یابند, و حتی دوام نهادها نیز به پایداری کارویژه های آنها بستگی دارد. فرایند شکل گیری و گسترش آموزش در جامعه عشایری مانند هر نهاد اجتماعی و سیاسی دیگری در طول تاریخ با تغییر و تحولات فراوانی همراه بوده است. در این مطالعه با استفاده از روش کیفی مبتنی بر اطلاعات و داده های تاریخی موجود گردآوری شده براساس مشاهده اشتراکی, مصاحبه, تحلیل داده های رویدادها و تحلیل گفتمانی از سوی پژوهشگران برجسته, و تحلیل و استنباط فردی, تلاش می شود به دو پرسش پاسخ داده شود: 1. نظام آموزش عشایری چه کارویژه ها و پیامدهایی داشته است؟ 2. چرا و چگونه این نظام آموزشی در ایران تحت تاثیر ساختار قدرت دولت قرار می گیرد؟ در فرضیه پژوهشی, استدلال می شود که شکل گیری آموزش و پرورش عشایری در ایران تحت تاثیر ذهنیت روشنفکران و سیاستمداران ایرانی نسبت به مسیله ایلی و ساختار قدرت دولت قرار داشته است, و به تغییرات اجتماعی و فرهنگی منجر شده که شامل تمرکز قدرت به نفع دولت مرکزی, زوال قدرت و سلسله مراتب ایلی, ادغام عشایر و همبستگی هویتی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی ناصری، سعید، و یزدان پناه، میلاد. (1400). تبیین جامعه شناختی-نهادی آموزش عشایری در ایران: مطالعه موردی ایل قشقایی. سیاست- مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 51(2 )، 435-460. SID. https://sid.ir/paper/956764/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی ناصری سعید، یزدان پناه میلاد. تبیین جامعه شناختی-نهادی آموزش عشایری در ایران: مطالعه موردی ایل قشقایی. سیاست- مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی[Internet]. 1400؛51(2 ):435-460. Available from: https://sid.ir/paper/956764/fa

    IEEE: کپی

    سعید حاجی ناصری، و میلاد یزدان پناه، “تبیین جامعه شناختی-نهادی آموزش عشایری در ایران: مطالعه موردی ایل قشقایی،” سیاست- مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، vol. 51، no. 2 ، pp. 435–460، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956764/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button