مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

207
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

61
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صنعت فرهنگ و تلویزیون در ایران: تحلیل انتقادی برنامه «ماه عسل»

صفحات

 صفحه شروع 373 | صفحه پایان 392

چکیده

 مقاله حاضر درصدد تحلیل رویکرد برنامه سازی سیمای جمهوری اسلامی ایران بر مبنای نظریه صنعت فرهنگ است. در ادبیات نظری پژوهش, رویکرد مکتب فرانکفورت به سرمایه داری مدرن, نظریه صنعت فرهنگ و رویکرد آن به رسانه های جمعی, به ویژه تلویزیون تبیین شده است. سپس برای منطق تحلیل از روش تفکر دیالکتیکی و قرایت توامان امر جزیی و امر کلی, با درنظرداشتن رویکرد نقد درونی در نظریه انتقادی و توجه به رویکرد سلبی مکتب فرانکفورت به فرهنگ استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه این تحقیق, برنامه ماه عسل شبکه 3 سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال های 1392 تا 1397 است. در تحلیل برنامه, به روش نمونه گیری نظری و هدفمند, قسمت هایی از این برنامه با روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شده اند. براساس تحلیل یافته ها مهم ترین رویکردهای این برنامه تلویزیونی عبارت اند از: تحریف نیازهای واقعی (فردی کردن مسایل ساختاری), ابزاری سازی خرد (تقلیل انسان ها به شیء برای رسیدن به هدف), ترویج سازش و تمکین در برابر شرایط اقتصادی (ستایش و رمانتیزه کردن فقر) و تجاری کردن ارزش های اخلاقی و دینی. سپس این مولفه ها تفسیر انتقادی شدند. براساس یافته های پژوهش با درنظرگرفتن حاکم بودن ارزش های الگوی نیولیبرال و سرمایه دارانه بر اقتصاد و جامعه ایران, تلویزیون نیز با وجود ادعایش درباره انتقاد از نظام سرمایه داری, پیوندی وثیق با ارزش های سرمایه داری دارد؛ بنابراین می توان گفت براساس منطق نقد درونی غلبه ارزش های سرمایه داری بر برنامه های سیما مانع تحقق و تمهید اهدافی از قبیل تبدیل شدن به دانشگاه عمومی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامی، فرزاد، و بیچرانلو، عبداله. (1399). صنعت فرهنگ و تلویزیون در ایران: تحلیل انتقادی برنامه «ماه عسل». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 9(2 )، 373-392. SID. https://sid.ir/paper/956915/fa

    Vancouver: کپی

    غلامی فرزاد، بیچرانلو عبداله. صنعت فرهنگ و تلویزیون در ایران: تحلیل انتقادی برنامه «ماه عسل». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران[Internet]. 1399؛9(2 ):373-392. Available from: https://sid.ir/paper/956915/fa

    IEEE: کپی

    فرزاد غلامی، و عبداله بیچرانلو، “صنعت فرهنگ و تلویزیون در ایران: تحلیل انتقادی برنامه «ماه عسل»،” مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، vol. 9، no. 2 ، pp. 373–392، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956915/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button