مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

165
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

434
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گذری از حماسه به فیلم نامه(با محوریت داستان رستم و اسفندیار)

صفحات

 صفحه شروع 251 | صفحه پایان 274

چکیده

 داستان فصل مشترک میان ادبیات و بسیاری از هنرهاست. هنرهایی چون تئاتر, سینما و حتی نقاشی و موسیقی؛ اما داستان برای تبدیل شدن به فیلم نامه باید دارای ویژگی هایی باشد که ابتدایی ترین آن تصویری بودن داستان ادبی مورد نظر است؛ زیرا تصویر برآمده از وصف شاعر یا نویسنده جان دار ترین عنصری است که بیننده را به درک موقعیت مکانی و زمانی می رساند. از این رو در مقالة حاضر با گزینش روش توصیفی-تحلیلی سعی شده است با تمرکز بر عناصر «تصویر» و «داستان» که از مهم ترین عوامل ساختاری در شکل گیریِ فیلم نامه است, از آمادگی و قابلیت داستان های شاهنامه در برگردان به قالب فیلم نامة داستانی سخن گفته شود. بدین منظور با تعریف کلیاتی چون تصویر (اعم از حماسی و سینمایی), داستان و فیلم نامه بحث را آغاز کرده و در ادامه با طبقه بندی و شرح ساختار داستانی فیلم نامه که بیش تر مبتنی بر عناصر تصویری و داستانی چون صحنه, شخصیت, پی رنگ, مضمون, و گفت و گو است, بحث را پی گرفته و در این میان با نشان دادن نمونه هایی از داستان رستم و اسفندیار شاهنامه و تطبیق ساختار داستانیِ آن با ساختار فیلم نامه و آوردن نمونه هایی از تصویرسازی در این داستان, پژوهش به سرانجام می رسد. نتیجة حاصل از پژوهش نشان می دهد شاهنامه ی فردوسی و به طور اخص داستان رستم و اسفندیار به دلیل توصیفات فردوسی که بر مبنای ویژگی های حماسه سروده شده است توانایی هم راهی با رسانة سینما را دارد. ازاین رو شاهنامه برای تبدیل به فیلم نامة سینمایی ممکن است از منظر تصویر, صحنه پردازی و شخصیت پردازی مورد بررسی قرار بگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متمنی، آناهیتا، آشوری، هنگامه، و پروین گنابادی، بهرام. (1400). گذری از حماسه به فیلم نامه(با محوریت داستان رستم و اسفندیار). پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، 17(1 (پیاپی 31) )، 251-274. SID. https://sid.ir/paper/957173/fa

    Vancouver: کپی

    متمنی آناهیتا، آشوری هنگامه، پروین گنابادی بهرام. گذری از حماسه به فیلم نامه(با محوریت داستان رستم و اسفندیار). پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب[Internet]. 1400؛17(1 (پیاپی 31) ):251-274. Available from: https://sid.ir/paper/957173/fa

    IEEE: کپی

    آناهیتا متمنی، هنگامه آشوری، و بهرام پروین گنابادی، “گذری از حماسه به فیلم نامه(با محوریت داستان رستم و اسفندیار)،” پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، vol. 17، no. 1 (پیاپی 31) ، pp. 251–274، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957173/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا