مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

446
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

681
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش دهی مهارت های فرزندپروری اسلامی بر کیفیت رابطه مادر-کودک، بهزیستی روان شناختی و خودکارآمدی والدگری مادران

صفحات

 صفحه شروع 295 | صفحه پایان 327

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش دهی مهارت های فرزند پروری اسلامی بر بهبود کیفیت رابطه مادر-کودک, بهزیستی روان شناختی و خودکارآمدی والدگری در مادران دارای کودکان دبستانی انجام شده و ازنوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل و با طرح پیش آزمون-پس آزمون است. برای به دست آوردن داده ها نود مادر به صورت مجازی و در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه 45نفره کنترل و آزمایش جایگزین شدند. درنهایت, با توجه به ریزش آزمودنی ها مطالعه با سی نفر در گروه گواه و سی نفر در گروه آزمایش پایان یافت. ابزار پژوهش, شامل پرسشنامه های رابطه والد-کودک پیانتا (1994), بهزیستی روان شناختی ریف فرم کوتاه (2002) و خودکارآمدی والدگری دومکا, استرزینگر, جکسون و روزا (1996) بود. یافته های به دست آمده ازطریق تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیره با استفاده از نرم افزار spss نشان می دهد برنامه فرزندپروری اسلامی در تمام زیرمقیاس های پرسشنامه رابطه والد-کودک (وابستگی, تعارض و رابطه مثبت کلی) غیراز حوزه نزدیکی و در تمام زیرمقیاس های بهزیستی روان شناختی (استقلال, رشد شخصی, ارتباط مثبت با دیگران, هدفمندی و پذیرش خود) غیراز حوزه تسلط بر محیط, دارای تاثیر مثبت معنادار است (p<0/001)؛ همچنین درحوزه خودکارآمدی والدگری, تاثیر مثبت معناداری مشاهده می شود (p<0/001). با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت آموزش فرزندپروری اسلامی بر بهبود کیفیت رابطه مادر و کودک دبستانی و نیز ارتقای سطح بهزیستی روان شناختی و خودکارآمدی والدگری مادران, دارای تاثیر مثبت معنادار است و بنابراین می توان از مداخله فرزندپروری با رویکرد اسلامی برای بهبود کیفیت ارتباط مادران با فرزندان و همچنین ارتقایافتن سطح بهزیستی روان شناختی و خودکارآمدی والدگری مادران استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری سجزی، الهه، لطیفی، زهره، و عبدالهی، عظیمه السادات. (1400). تاثیر آموزش دهی مهارت های فرزندپروری اسلامی بر کیفیت رابطه مادر-کودک, بهزیستی روان شناختی و خودکارآمدی والدگری مادران. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 9(17 )، 295-327. SID. https://sid.ir/paper/957314/fa

    Vancouver: کپی

    باقری سجزی الهه، لطیفی زهره، عبدالهی عظیمه السادات. تاثیر آموزش دهی مهارت های فرزندپروری اسلامی بر کیفیت رابطه مادر-کودک, بهزیستی روان شناختی و خودکارآمدی والدگری مادران. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1400؛9(17 ):295-327. Available from: https://sid.ir/paper/957314/fa

    IEEE: کپی

    الهه باقری سجزی، زهره لطیفی، و عظیمه السادات عبدالهی، “تاثیر آموزش دهی مهارت های فرزندپروری اسلامی بر کیفیت رابطه مادر-کودک, بهزیستی روان شناختی و خودکارآمدی والدگری مادران،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 9، no. 17 ، pp. 295–327، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957314/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button