مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

211
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب مادران دارای کودک مبتلا به کمتوانی عقلانی در دوره همه گیری کووید-19

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 64

چکیده

 مقدمه: کوید-19 منجر به مشکلات روان شناختی زیادی در جامعه شده است. این بیماری می تواند موجب مشکلات روان شناختی از جمله اضطراب در مادران مراقب کودکان دارای کم توانی عقلانی شدید و عمیق شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر علایم اضطراب در مادران مراقب کودکان کم توان عقلانی عمیق و شدید در دوره کوید-19 بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کل مادران مراقب کودکان کم توان عقلانی شدید و عمیق شهرستان رزن تشکیل دادند (88=N). برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب بک استفاده شد. در این پژوهش 26 نفر از مادران دارای شدت علایم اضطراب در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. برای گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه آموزش داده شد و گروه کنترل در حین جلسات آموزشی را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که 72/72 درصد مادران مراقب کودکان مبتلا به کم توانی عقلانی شدید و عمیق اضطراب متوسط تا شدید و 22/60 درصد اضطراب شدید داشتند. نتایج تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر کاهش اضطراب مادران مراقب کودکان دارای کم توانی عقلانی شدید و عمیق در دوره کوید-19 اثربخش بوده است(05/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج, آموزش تنظیم هیجان برای کاهش علایم اضطراب مادران مراقب کودکان دارای کم توانی عقلانی شدید و عمیق پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آریاپوران، سعید، شیبانی، حسین، و موسوی، ولی اله. (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب مادران دارای کودک مبتلا به کمتوانی عقلانی در دوره همه گیری کووید-19. روان شناسی بالینی، 13(2 (پیاپی 50) )، 55-64. SID. https://sid.ir/paper/957405/fa

    Vancouver: کپی

    آریاپوران سعید، شیبانی حسین، موسوی ولی اله. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب مادران دارای کودک مبتلا به کمتوانی عقلانی در دوره همه گیری کووید-19. روان شناسی بالینی[Internet]. 1400؛13(2 (پیاپی 50) ):55-64. Available from: https://sid.ir/paper/957405/fa

    IEEE: کپی

    سعید آریاپوران، حسین شیبانی، و ولی اله موسوی، “اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب مادران دارای کودک مبتلا به کمتوانی عقلانی در دوره همه گیری کووید-19،” روان شناسی بالینی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 50) ، pp. 55–64، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957405/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button