مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

395
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی اعتیادپذیری به مواد دانش آموزان: نقش نگرانی، نشخوار فکری و ناگویی هیجانی

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 69

چکیده

 مقدمه: عوامل متعددی در اعتیاد جوانان موثرند که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شوند؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی نقش نگرانی, نشخوار فکری و ناگویی هیجانی در پیش بینی اعتیادپذیری به مواد دانش-آموزان بود. روش کار: در این مطالعه توصیفی_تحلیلی از نوع همبستگی, از بین کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر زرند کرمان در سال تحصیلی 1399-1398, تعداد 260 نفر بر اساس جدول گرجسی مورگان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. دانش آموزان پرسشنامه های نگرانی میر و همکاران (1990), نشخوار فکری Morrow وNolen-Hoeksema (1991), ناگویی هیجانیBagby و همکاران (1994) و گرایش به اعتیاد فرچاد (1385) را تکمیل نمودند. داده ها با نرم افزار SPSS-22 به وسیله آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد همبستگی بین نشخوار فکری با گرایش به اعتیاد مثبت و معنادار (622/0=r و 01/0>P), نگرانی با گرایش به اعتیاد مثبت و معنادار (597/0=r و 01/0>P) و ناگویی هیجانی با گرایش به اعتیاد مثبت و معنادار (580/0=r و 01/0>P) بود. همچنین دشواری در تشخیص احساسات (05/0 P<, 128/0=β ), دشواری در توصیف احساسات (01/0 P<, 292/0=β ), تفکر با جهت گیری خارجی (01/0P<, 289/0=β ), نگرانی عمومی (01/0P<, 536/0=β ), فقدان نگرانی (01/0p<, 173/0-=β ), پاسخ های نشخواری (01/0 P<, 359/0=β ) و پاسخ های منحرف کننده حواس (01/0 P<, 345/0=β ) گرایش به اعتیاد را پیش بینی می کند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش بر اهمیت مولفه های شناختی (نگرانی و نشخوار فکری) و هیجانی (ناگویی هیجانی) در گرایش به اعتیاد دانش آموزان تاکید می کند, لذا توسعه و گسترش برنامه های پیشگیری با تقویت مهارت های شناختی و هیجانی برای مقابله با اعتیاد از سطح مدارس می تواند به عنوان یک راهکار مهم به سیاست گزاران و مجریان برنامه های بهداشتی_اجتماعی توصیه گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیم پور، محمد، پادیاب، عبدالخالق، احمدی، صادق، و صادقی، میثم. (1401). پیش بینی اعتیادپذیری به مواد دانش آموزان: نقش نگرانی, نشخوار فکری و ناگویی هیجانی. تازه های علوم شناختی، 24(1 )، 56-69. SID. https://sid.ir/paper/957663/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیم پور محمد، پادیاب عبدالخالق، احمدی صادق، صادقی میثم. پیش بینی اعتیادپذیری به مواد دانش آموزان: نقش نگرانی, نشخوار فکری و ناگویی هیجانی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1401؛24(1 ):56-69. Available from: https://sid.ir/paper/957663/fa

    IEEE: کپی

    محمد ابراهیم پور، عبدالخالق پادیاب، صادق احمدی، و میثم صادقی، “پیش بینی اعتیادپذیری به مواد دانش آموزان: نقش نگرانی, نشخوار فکری و ناگویی هیجانی،” تازه های علوم شناختی، vol. 24، no. 1 ، pp. 56–69، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957663/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button