مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

886
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک زندگی اسلامی در برنامه درسی دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 133

چکیده

 هدف از این مطالعه, عرضه الگویی مفهومی از تلفیق سبک زندگی اسلامی در برنامه درسی دوره ابتدایی و رویکرد پژوهش ازنوع استقرایی است. استراتژی پژوهش بر اساس هدف, ازنوع کاربردی و ازنظر نوع داده ها کیفی است که با روش تحلیل محتوا انجام شده است. این پژوهش ازنظر گردآوری داده ها ازنوع کتابخانه ای است که داده های آن ازطریق سندکاوی و مطالعه اسناد و مدارک گرد آمده اند. جامعه پژوهش, کتاب پانزده جلدی الگوهای رفتاری امام علی (ع), دانشنامه قرآن و حدیث (دوره شانزده جلدی آنلاین), و کتاب مفاتیح الحیاه را شامل می شود و به منظور نمونه گیری از شیوه هدفمند استفاده کرده ایم. پایایی براساس ضریب توافق بین دو کدگذار با ضریب 75/. و اعتبار الگو نیز برمبنای درصد توافق بین متخصصان, 33/83 درصد بود. برای تحلیل داده ها از کدگذاری باز, محوری و انتخابی استفاده و براساس یافته های پژوهش, الگوی تلفیق سبک زندگی اسلامی در برنامه درسی دوره ابتدایی به دست داده شد. این الگو دارای نه مولفه اصلی (عبادی و اعتقادی, اخلاقی, تعلیمی و تربیتی, اجتماعی, سیاسی, اقتصادی, مدیریتی, حقوقی, و سلامتی) و هشتاد مولفه فرعی است. خداشناسی, شناخت مباحث اعتقادی, ساده زیستی, خدمت به خلق, علم اندوزی, کسب دانش کاربردی, رفتار مناسب با مردم, تربیت سیاسی مردم, توجه به کسب وکار پاک و حلال, تشویق مردم به کار و تولید, مسیولیت پذیری, رعایت حقوق اجتماع و پرهیز از حرام خواری ازجمله مولفه های فرعی ای هستند که متناسب با موضوع, ازطریق برنامه درسی قرآن, هدیه های آسمان, مطالعات اجتماعی, تفکر و پژوهش, کار و فناوری, ریاضیات و علوم تجربی می توان به آن ها دست یافت. تنظیم عناصر برنامه درسی, تجدیدنظر در محتوای فعلی و تنظیم محتوا در قالب های مختلف, و اجرا و ارزشیابی برنامه درسی متناسب با سبک زندگی اسلامی از اقدامات نهایی در الگوی تلفیق سبک زندگی اسلامی در برنامه درسی دوره ابتدایی هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، زهره. (1400). سبک زندگی اسلامی در برنامه درسی دوره ابتدایی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 9(17 )، 93-133. SID. https://sid.ir/paper/957670/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی زهره. سبک زندگی اسلامی در برنامه درسی دوره ابتدایی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1400؛9(17 ):93-133. Available from: https://sid.ir/paper/957670/fa

    IEEE: کپی

    زهره کرمی، “سبک زندگی اسلامی در برنامه درسی دوره ابتدایی،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 9، no. 17 ، pp. 93–133، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957670/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button