Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

620
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

644
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه بازداری شناختی در دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 23

چکیده

 در زبان شناسی شناختی, زبان بخشی از توانمندی های شناختی انسان تلقی می شود و هرگونه تحلیل زبانی با تحلیلی از توانایی های شناختی انسان همراه است. یکی از توانایی های شناختی انسان بازداری شناختی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه بازداری شناختی در دانش آموزان دو زبانه و دانش آموزان یک زبانه انجام شد. روش این پژوهش علی مقایسه ای بود. جامعه مورد مطالعه, دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر قزوین بودند که تعداد 82 دانش آموز (43 دانش آموز دو زبانه و 39 دانش آموز یک زبانه) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار های پژوهش پرسش نامه دموگرافیک و آزمون رایانه ای استروپ عددی بود. دانش آموزان پس از پر کردن پرسش نامه دموگرافیک, به آزمون استروپ عددی پاسخ دادند. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تجزیه و تحلیل شد. یافته های آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین عملکرد دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه در آزمون استروپ عددی تفاوت معناداری وجود دارد. بدین صورت که اثر استروپ عددی و اثر استروپ فیزیکی در دانش آموزان یک زبانه بیشتر از دانش آموزان دو زبانه است. با توجه به یافته های پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت که دانش آموزان دو زبانه نسبت به دانش آموزان یک زبانه, عملکرد بهتری در بازداری شناختی دارند که سبب می شود در برخورد با مسایل شناختی, خطای کم تری داشته باشند و سریع تر پاسخ دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ادیب نیا، فائزه، و اکبری چرمهینی، صغری. (1399). مقایسه بازداری شناختی در دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه. جستارهای زبانی، 11(4 (پیاپی 58) )، 1-23. SID. https://sid.ir/paper/958554/fa

    Vancouver: کپی

    ادیب نیا فائزه، اکبری چرمهینی صغری. مقایسه بازداری شناختی در دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه. جستارهای زبانی[Internet]. 1399؛11(4 (پیاپی 58) ):1-23. Available from: https://sid.ir/paper/958554/fa

    IEEE: کپی

    فائزه ادیب نیا، و صغری اکبری چرمهینی، “مقایسه بازداری شناختی در دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه،” جستارهای زبانی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 58) ، pp. 1–23، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958554/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا