مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

466
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روانشناسیِ عرفانیِ دین براساس نظریّات یونگ در دفتر ششم مثنوی

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 159

چکیده

تجربه ی عرفانی از دین, یعنی مواجهه با امر مقدّس و درک حضور وجود او, که به صورت فردی و یا جمعی, در درون افراد بروز و ظهور می یابد, در روانشناسی, این تجربه ی عرفانی, نوعی گرایش درونی و فطری به شمارمی رود. یونگ بر این نکته تأکیدمی ورزد که تجربه ی عرفانی از دین, نوعی تجربه ی مینوی و مقدّسی است که در ضمیر خودآگاه و عمدتاً ناخودآگاه جمعیِ بشر, نهادینه شده است. کارل گوستاو یونگ (1961-1875 م) روانشناسی سوئیسی و پایه گذار روانشناسی تحلیلی, با طرح نظریه ی کهن الگوهای ناخودآگاه جمعی, سعی کرد پنجره ای نوین به سوی عرفان بگشاید؛ زیرا, بر تجربیّات طبیعی و خودانگیخته تمرکز دارد, به ویژه در رؤیاها و تخیّلاتی که به نظرمی رسد با عرفان اسلامی, تقویت می شوند. مولانا نیز, ایمان و تجربه ی عرفانی از دین را, از جنس عشق می داند که به طور فطری و غریزی, در سرشت انسان به ودیعت نهاده شده است و کشش و جذب روحی به سوی مبدأ و اصل که در عرفان اسلامی, مطرح می شود, ناشی از همین تفکّر است؛ او عشق را, محرّک روح انسانی در سبب جذب روح به نوای الهی و عرفانی, در مسیر رسیدن به تجارب عالی ایمانی می بیند. این مقاله, برپایه ی مطالعه ی موردی آرای کارل گوستاو یونگ درباره ی تجربه ی عرفانی از دین و اندیشه های مولانا در دفتر ششم مثنوی به این پرسش پرداخته است که دو رویکرد متفاوت روانشناختی و عرفان نسبت به دین, در چه وجوهی از یکدیگر متمایزمی شوند و در چه وجوهی به یکدیگر نزدیک هستند. برای پاسخ به این پرسش, مقاله با اشاره به روانشناسی عرفانیِ دین از دیدگاه یونگ و مولانا, نتیجه گرفته است که فطری بودن دین و عرفان, یکی از نکات مشترک اندیشه ی مولانا و روان شناسی یونگ, در تجربه ی امر مقدّس است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصطهباناتی احسانی، محمدامین، و شفیعی تابان، مریم. (1401). روانشناسیِ عرفانیِ دین براساس نظریّات یونگ در دفتر ششم مثنوی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 18(71 )، 137-159. SID. https://sid.ir/paper/959137/fa

    Vancouver: کپی

    اصطهباناتی احسانی محمدامین، شفیعی تابان مریم. روانشناسیِ عرفانیِ دین براساس نظریّات یونگ در دفتر ششم مثنوی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1401؛18(71 ):137-159. Available from: https://sid.ir/paper/959137/fa

    IEEE: کپی

    محمدامین اصطهباناتی احسانی، و مریم شفیعی تابان، “روانشناسیِ عرفانیِ دین براساس نظریّات یونگ در دفتر ششم مثنوی،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 18، no. 71 ، pp. 137–159، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959137/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا