Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

244
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

495
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربست رویکرد «ساختار شناختی» در روش های آموزشی قرآن در راستای یادگیری معنادار

صفحات

 صفحه شروع 197 | صفحه پایان 222

چکیده

 پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و تاثیر تحکیم ساختار شناختی در حوزه فعالیت های آموزشی سامان یافته است. طریقی که افراد اطلاعات و دانش را در ذهن خود سازمان می دهند, «ساختار شناختی» می باشد. یکی از نتیجه های مهم در جریان ایجاد و تحکیم ساختار شناختی, معنادار کردن یادگیری, یعنی پیوند زدن دانش جدید با مفاهیمی است که از پیش در ساختار شناختی فرد وجود دارد. هر قدر این ارتباط ها بیشتر باشد, ادراک عمیق تر می گردد. طبق آیه 9 سوره اسراء «إن هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم. . . » بر این باوریم که قرآن کریم در راستای رسالت آموزش و هدایت اقوم, روش های خود را نیز معرفی می کند. از این روی این مقاله در پی آن است که با تامل در قرآن و متون علم آموزش و پرورش با روش توصیفی تحلیلی, ضمن تبیین جایگاه ویژه ساختار شناختی و تحکیم آن در فرایند آموزش, روش هایی را که قرآن برای این منظور به کار برده است, استخراج نماید. یافته های پژوهش نشان می دهد که ایجاد و تحکیم ساختار شناختی در قرآن دارای راهبردهایی است مشتمل بر: بیان مطلب در بستر اتفاقات زمانه, بسترسازی در خلال صحبت با دیگران, بسترسازی در خلال داستان, چندوجهی کردن روی سخن مستقیم با مخاطب, قلاب زدن پیوسته کلام به رکن های برجسته سخنان قبلی و وارد کردن عنصر عاطفی احساسی, مانند تصویرسازی و آهنگ گونه کردن تکرارها, به بدنه هرم ساختار شناختی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفیان جوزدانی، زهرا، و سعادت نیا، رضا. (1400). کاربست رویکرد «ساختار شناختی» در روش های آموزشی قرآن در راستای یادگیری معنادار. آموزه های قرآنی، 18(34 )، 197-222. SID. https://sid.ir/paper/959578/fa

    Vancouver: کپی

    صفیان جوزدانی زهرا، سعادت نیا رضا. کاربست رویکرد «ساختار شناختی» در روش های آموزشی قرآن در راستای یادگیری معنادار. آموزه های قرآنی[Internet]. 1400؛18(34 ):197-222. Available from: https://sid.ir/paper/959578/fa

    IEEE: کپی

    زهرا صفیان جوزدانی، و رضا سعادت نیا، “کاربست رویکرد «ساختار شناختی» در روش های آموزشی قرآن در راستای یادگیری معنادار،” آموزه های قرآنی، vol. 18، no. 34 ، pp. 197–222، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959578/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا