مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

141
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مشروعیت قدرت اعمال شده در فرایند پژوهش دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 519 | صفحه پایان 548

چکیده

 با توجه به اینکه می توان تمام اشکال قدرت را از نظر مشروعیت تحلیل کرد, بررسی درک کنشگران از مشروعیت قدرت اعمالی در فرایند پژوهش و واکنش های احتمالی آنان, هدف پژوهش کیفی حاضر است که به روش پدیدارشناسی توصیفی موستاکاس انجام شده است. برای گردآوری داده های کیفی, مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته ای با 19 دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاه تهران به صورت هدفمند و با استفاده از راهبرد نمونه گیری معیار (ملاک مدار) انجام شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تجزیه و تحلیل استیوک-کولایزی-کین استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران قدرت اعمال شده را براساس اخلاق, تجربه و تخصص, عقلانیت و کارآمدی مشروع و بر مبنای اخلاق, ارزش های اقتصادی, تجربه و تخصص, دین, عدالت, عرف, عقلانیت, قانون و کارآمدی غیرمشروع ارزشیابی کرده اند. همچنین, اجتناب از موقعیت زورگویانه, برنامه درسی پنهان, تسلیم, تعهد, خشم و ناراحتی, سازش, مقاومت و هم دستی, واکنش های کنشگران به قدرت اعمالی در فرایند پژوهش بوده است. از آنجا که واکنش های منفی مانند خشم و ناراحتی به قدرت اعمالی بیش از واکنش مثبت مانند تعهد است, یافته های پژوهش نشان دهنده مشروعیت نداشتن یا مشروعیت کم قدرت عاملان و سیاست گذاران در فرایند پژوهش است. این موضوع ضرورت سیاست گذاری باز در آموزش عالی و توجه به گفته های دانشجویان و مشارکت دادن آنان در فرایند سیاست گذاری پژوهشی را دوچندان می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، رامین، خراسانی، اباصلت، حقانی، محمود، و ابوالقاسمی، محمود. (1399). بررسی مشروعیت قدرت اعمال شده در فرایند پژوهش دانشگاهی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 9(3 )، 519-548. SID. https://sid.ir/paper/959681/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی رامین، خراسانی اباصلت، حقانی محمود، ابوالقاسمی محمود. بررسی مشروعیت قدرت اعمال شده در فرایند پژوهش دانشگاهی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران[Internet]. 1399؛9(3 ):519-548. Available from: https://sid.ir/paper/959681/fa

    IEEE: کپی

    رامین نجفی، اباصلت خراسانی، محمود حقانی، و محمود ابوالقاسمی، “بررسی مشروعیت قدرت اعمال شده در فرایند پژوهش دانشگاهی،” مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، vol. 9، no. 3 ، pp. 519–548، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959681/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button