مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

198
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

573
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگرشی تحلیلی به چرایی سلسله مراتب و اطاعت پذیری در آموزش های نظامی

صفحات

 صفحه شروع 175 | صفحه پایان 203

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از راه های پی بردن به حقیقت اشیاء و پدیده ها, «طرح سوال» است و انسان برای بر طرف کردن شک خود از آن سوال می کند ولیکن این خلا چندین ساله در حوزه آموزش های نظامی سبب گردیده است تا فراگیران پاسخی برای سوالات خود پیدا نکنند. پژوهش حاضر با هدف نگرش تحلیلی چرایی سلسله مراتب و اطاعت پذیری در آموزش های نظامی انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع تحلیل محتوای کیفی است. جامعه آماری مورد نظر شامل تعداد 16 نفر از نخبگان و پیش کسوتان نیروهای مسلح بوده که با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب گردیدند. جمع آوری داده های تحقیق با استفاده از مصاحبه ساختاریافته شامل تعداد 17 سوال در مورد چرایی سلسله مراتب و اطاعت پذیری انجام شده است. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش و پس از تحلیل مصاحبه ها و بهره گیری از منابع و متون مختلف, در قالب محتوای کلیدی و گزاره های اصلی, چرایی هریک از این آموزش ها به طور مفصل تبیین گردید فلسفه و چرایی سلسله مراتب و اطاعت پذیری در آموزش های نظامی در دوازده طبقه شامل: هماهنگی با موازین اسلامی, سلوک مادون و مافوق, تمرین شایستگی, مسیر اجرایی فرمان ها و دستورات, حفظ توان و کارایی یگان, امکان نظارت فرماندهان, تمایز بین جایگاه و مسیولیت افراد, زمینه نظم خواهی و نظم پذیری, نظام پاسخگویی و انجام وظیفه, محور قدرت و تکیه گاه نیروها و بسترساز رشد و تعالی نیروها قابل دسته بندی است. نتیجه گیری: اطلاع از چرایی آموزش های نظامی نه تنها به مبنا بودن و اصالت آن ها لطمه ای وارد نمی کند بلکه تبیین آن ها امکانی را فراهم می سازد تا باورپذیری به این آموزش ها به عنوان تجارب چندین هزارساله بشری برای دانشجویان و فراگیران محقق شود. علاوه براین نتایج حاصله دربردارنده دستاوردهای نظری و کاربردی در حوزه تربیت و آموزش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، صادق، و کریمی خویگانی، روح اله. (1399). نگرشی تحلیلی به چرایی سلسله مراتب و اطاعت پذیری در آموزش های نظامی. دانش انتظامی، 22(3 )، 175-203. SID. https://sid.ir/paper/959728/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی صادق، کریمی خویگانی روح اله. نگرشی تحلیلی به چرایی سلسله مراتب و اطاعت پذیری در آموزش های نظامی. دانش انتظامی[Internet]. 1399؛22(3 ):175-203. Available from: https://sid.ir/paper/959728/fa

    IEEE: کپی

    صادق رضایی، و روح اله کریمی خویگانی، “نگرشی تحلیلی به چرایی سلسله مراتب و اطاعت پذیری در آموزش های نظامی،” دانش انتظامی، vol. 22، no. 3 ، pp. 175–203، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959728/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button