مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

186
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

434
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی درک کنایه از دیدگاه فرضیه برجستگی تدریجی

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 136

چکیده

 تحقیق حاضر به بررسی فرضیه برجستگی تدریجی و تاثیر آن بر کنایه پرداخته است تا بررسی شود عامل مهم در دسترسی ذهن به معنای کنایه چیست. هدف از انجام این تحقیق, سنجش RT (زمان خواندن) و شناسایی و تبیین رابطه بین 3 متغیر نوع بافت (تحت اللفظی, تمثیلی) و میزان آشنا بودن عبارت (بسیار آشنا, آشنا و ناآشنا) و سرعت خواندن (آهسته, هم زمان و سریع) کنایه بوده است. برای هر کدام از نمونه های کنایه, یک بافت تاثیرگذار در معنای تحت اللفظی کنایه و یک بافت تاثیرگذار در معنای تمثیلی همان کنایه به وجود آمد. از نرم افزاری برای انجام آزمایش صفحه متحرک خودمهار استفاده شد که توانایی سنجش زمان خواندن عبارت ها را داشت. نتایج نشان داد, نمونه های کنایه, فرضیه برجستگی تدریجی را به طور کامل تایید نکردند و نتایجی خلاف فرضیه برجستگی تدریجی حاصل شد به این صورت که بافت بیشتر بر معنای برجسته پیشی می گرفت و در درک تاثیر می گذاشت و این دو تاثیر موازی یکدیگر نداشتند. همچنین, بر اساس نتایج تحقیق چنین به نظر می رسد که معنای برجسته هم در عبارت های تمثیلی بسیار آشنا و هم در عبارت های تمثیلی آشنا, معنای تمثیلی است و معنای برجسته در عبارت های تمثیلی ناآشنا معنای تحت اللفظی و معنای تمثیلی است. واژه های کلیدی: زبان تمثیلی, زبان شناسی شناختی, فرضیه برجستگی تدریجی, کنایه.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عرفانیان قونسولی، لیلا، و شریفی، شهلا. (1399). بررسی درک کنایه از دیدگاه فرضیه برجستگی تدریجی. جستارهای زبانی، 11(1 (55) )، 111-136. SID. https://sid.ir/paper/960655/fa

    Vancouver: کپی

    عرفانیان قونسولی لیلا، شریفی شهلا. بررسی درک کنایه از دیدگاه فرضیه برجستگی تدریجی. جستارهای زبانی[Internet]. 1399؛11(1 (55) ):111-136. Available from: https://sid.ir/paper/960655/fa

    IEEE: کپی

    لیلا عرفانیان قونسولی، و شهلا شریفی، “بررسی درک کنایه از دیدگاه فرضیه برجستگی تدریجی،” جستارهای زبانی، vol. 11، no. 1 (55) ، pp. 111–136، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/960655/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button