مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

907
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی باورهای معلمان ایرانی در مورد یادگیری و تدریس

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 143

چکیده

 مقدمه: باورهای معلمان مهم ترین عامل در کنش گری آنهاست. این در حالی است که منبع بسیاری از باورهای معلمان تجربه های شخصی آنها از دوران دانش آموزی خود و بعد از آن تجربه های آنها با کلاس درس است. هدف این پژوهش, بررسی فهم معلمان ایرانی در مورد مفاهیم یادگیری و تدریس و بررسی میزان انطباق آن با دیدگاه های اخیر علمی و به ویژه علوم شناختی در مورد یادگیری بود. روش کار: در این پژوهش از روش پدیدارشناسی استفاده شد که به بررسی انواع شیوه های فهم از یک مفهوم یا پدیده از منظر گروه خاصی از افراد می پردازد. شرکت کنندگان در این پژوهش 15 نفر از معلمان مدرسه ابتدایی بودند که باورهای آنها در مورد یادگیری و تدریس از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته بررسی شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد معلمان ایرانی بیش از همه در جریان اطلاحات آموزشی اخیر از نقش معلم در تدارک بازی ها و تجارب متنوع برای دانش آموزان آگاه شده اند در حالی که تفاوت ها و تناقضات دو مفهوم دانش آموز محوری و معلم محوری کماکان برای معلمان روشن نیست و در اظهارات خود به تناوب به این دو رویکرد اشاره کرده اند. همچنین معلمان از اهمیت نقش دانش قبلی به عنوان چارچوب سازمان دهنده به تجربه ها و اطلاعات جدید غافل اند, توجه اندکی به نقش عوامل اجتماعی بر یادگیری دارند, جایگاه دانش را درون ذهن قلمداد می کنند و با وجود اهمیت زیادی که برای عوامل هیجانی و انگیزش قایلند از نظریه های دقیق انگیزشی بی اطلاعند. نتیجه گیری: مطابق با یافته های قبلی نظام باروهای معلمان ایرانی نیز ناهمسو و حاوی باورهای متناقض است. بررسی دقیق این نظام باوری روشن گر مداخلات آینده برای بهسازی کلاس درس خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمتی، زینب، تلخابی، محمود، و مرادی، علیرضا. (1400). بررسی باورهای معلمان ایرانی در مورد یادگیری و تدریس. تازه های علوم شناختی، 23(2 )، 131-143. SID. https://sid.ir/paper/960918/fa

    Vancouver: کپی

    رحمتی زینب، تلخابی محمود، مرادی علیرضا. بررسی باورهای معلمان ایرانی در مورد یادگیری و تدریس. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1400؛23(2 ):131-143. Available from: https://sid.ir/paper/960918/fa

    IEEE: کپی

    زینب رحمتی، محمود تلخابی، و علیرضا مرادی، “بررسی باورهای معلمان ایرانی در مورد یادگیری و تدریس،” تازه های علوم شناختی، vol. 23، no. 2 ، pp. 131–143، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/960918/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button