مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

689
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی مجموعه آزمون های کارکردهای اجرایی در نمونه ای از کودکان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 233 | صفحه پایان 257

چکیده

 هدف: کارکردهای اجرایی به مجموعه ای از توانایی های شناختی سطح بالا اشاره دارد که ما را قادر می سازد رفتارهای خود را مدیریت کنیم. تحول بهنجار کارکردهای اجرایی در دوران کودکی برای پیامدهای بعدی زندگی از جمله سلامتی, ثروت و پیشرفت تحصیلی بسیار مهم است. هدف مطالعه حاضر, طراحی و اعتبارسنجی تعدادی از آزمون های سنجش کارکردهای اجرایی در نمونه ای از کودکان ایرانی است. روش: در مطالعه مقطعی-مقایسه ای حاضر, 1676 دانش آموز با دامنه سنی 6 تا 15 سال در 9 مطالعه مختلف با آزمون های کارکردهای اجرایی مختلف شرکت کردند: آزمون های ردیابی رنگی, ری, نشانه, سیالی طرح, ویسکانسین, استروپ, برج هانوی, استروپ نوشتاری و حافظه دیداری بر روی آنها اجرا شد. برای بررسی روایی افتراقی آزمون ها از روش آماری تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس در آزمون ردیابی رنگی و شاخص ترسیم آزاد آزمون سیالی طرح در سطح 05/0 نشان دهنده تفاوت معنادار بین سنین مختلف بود. نتیجه گیری: آزمون های کارکردهای اجرایی آزمون معتبری برای مطالعه مسیر تکاملی و تاخیر یا اختلال هستند. این آزمون ها برای نظارت بر اختلالات رشدی و/یا مداخلات مربوطه در محیط بالینی پیشنهاد می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجاتی، وحید، شریفیان، مریم، برزگر، بهاره، ربیعی، فاطمه، شکوفه فرد، شایسته، فتحی، الهام، صنیعی، سیما، شکرچی، کیانا، و محمدرجبی، مهسا. (1400). بررسی روایی مجموعه آزمون های کارکردهای اجرایی در نمونه ای از کودکان ایرانی. روان شناسی کاربردی، 15(4 (پیاپی 60) )، 233-257. SID. https://sid.ir/paper/961119/fa

    Vancouver: کپی

    نجاتی وحید، شریفیان مریم، برزگر بهاره، ربیعی فاطمه، شکوفه فرد شایسته، فتحی الهام، صنیعی سیما، شکرچی کیانا، محمدرجبی مهسا. بررسی روایی مجموعه آزمون های کارکردهای اجرایی در نمونه ای از کودکان ایرانی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛15(4 (پیاپی 60) ):233-257. Available from: https://sid.ir/paper/961119/fa

    IEEE: کپی

    وحید نجاتی، مریم شریفیان، بهاره برزگر، فاطمه ربیعی، شایسته شکوفه فرد، الهام فتحی، سیما صنیعی، کیانا شکرچی، و مهسا محمدرجبی، “بررسی روایی مجموعه آزمون های کارکردهای اجرایی در نمونه ای از کودکان ایرانی،” روان شناسی کاربردی، vol. 15، no. 4 (پیاپی 60) ، pp. 233–257، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961119/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button