مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

552
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی، سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 108

چکیده

 چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی, سرسختی روان شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان انجام شد. روش: این پژوهش به روش آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل به همراه پیگیری شش ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان استعداد درخشان پسر مقطع متوسطه دوم شهرکرد بوده است. جهت اجرای پژوهش, تعداد 40 دانش آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. سپس جهت ارزیابی پیش آزمون و قبل از اجرای مداخله, دانش آموزان پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (IBT) و مقیاس سرسختی روان شناختی کوباسا (1990) را تکمیل نمودند و معدل های آنان نیز یادداشت شد. در مرحله بعد برای گروه آزمایش 8 جلسه واقعیت درمانی گروهی به اجرا درآمد. پس از انجام مداخله نیز پرسشنامه مذکور در مراحل پس آزمون و پیگیری توسط دانش آموزان تکمیل گردید. داده ها از طریق تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد واقعیت درمانی گروهی بر کاهش باورهای غیرمنطقی, افزایش سرسختی روان شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان پسر دوره دوم متوسطه مؤثر بوده است(5 % < p). این اثر در طول پیگیری شش ماهه همچنان ماندگار بوده است. نتیجه گیری: واقعیت درمانی گروهی می تواند به عنوان روشی مناسب به منظور بهبود وضعیت روان شناختی و تحصیلی دانش آموزان استعداد درخشان استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدی دهکردی، صفر، شریفی، طیبه، غضنفری، احمد، و صولتی، کمال. (1398). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی, سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 19(1 )، 95-108. SID. https://sid.ir/paper/96307/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی دهکردی صفر، شریفی طیبه، غضنفری احمد، صولتی کمال. اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی, سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1398؛19(1 ):95-108. Available from: https://sid.ir/paper/96307/fa

    IEEE: کپی

    صفر عبدی دهکردی، طیبه شریفی، احمد غضنفری، و کمال صولتی، “اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر باورهای غیرمنطقی, سرسختی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 19، no. 1 ، pp. 95–108، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96307/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button