مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

324
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

309
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تک فرزندی و سبک های فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 659 | صفحه پایان 691

چکیده

رشد زبان در کودکان تفاوت هایی با هم دارد و عوامل مرتبط با کودک و خانواده ممکن است روی تسهیل یا تضعیف رشد زبان اثر بگذارد. هدف مطالعه حاضر, بررسی اثر جنسیت کودک, تعداد فرزندان خانواده, شغل والدین (پدر و مادر), تحصیلات والدین و سبک های فرزندپروری بر روی رشد مولفه های زبانی (معناشناسی, نحو و تولید کلمه) بود. جامعه شامل کودکان پیش دبستانی و خانواده هایشان در شهر کرج بودند. از 98 خانواده و کودک نمونه گیری انجام شد. آزمون رشد زبانی (نسخه سوم) روی کودک اجرا شد و پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه اقتدار والدگری روی والدین اجرا شد. یافته ها نشان داد عملکرد دختران در مولفه های درک نحوی, تکمیل دستوری و استفاده از واژگان ربطی بهتر از پسران بود. تفاوتی بین خانواده های تک فرزند و چند فرزند در مولفه های رشد زبانی وجود نداشت. شغل پدر تاثیر معنا داری بر روی شاخص های رشد زبانی نداشت, اما عملکرد کودکانی که مادرانشان شغل بیرون از خانه داشتند نسبت به مادران خانه دار, بهتر بود. کودکانی که والدینشان تحصیلات بالاتری داشتند عملکرد بهتری در خرده آزمون های درک نحو, تکمیل دستوری و استفاده از واژگان ربطی داشتند. به علاوه, سبک های فرزندپروری مقتدرانه و سهل گیر رابطه مثبت با رشد نحو و معنا شناسی داشتند, در حالی که سبک فرزندپروری مستبدانه رابطه منفی با درک نحو و معنا شناسی داشت. می توان گفت وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده (به صورت خاص سطح تحصیلات والدین و شاغل بودن مادر) و سبک های فرزندپروری روی اکتساب زبان کودکان اثرگذار است و توانایی زبانی در حوزه معنا شناسی و نحو در دختران, در دوره پیش دبستانی, بهتر از پسران است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانی پور، حمید، آقازمانی، مهسا، نظافت بخش، سارا، و تروند، سارا. (1400). اثر جنسیت کودک, شغل و تحصیلات والدین, تک فرزندی و سبک های فرزندپروری بر رشد معناشناسی, نحو و تولید کلمه در کودکان پیش دبستانی. جستارهای زبانی، 12(2 (62 پیاپی) )، 659-691. SID. https://sid.ir/paper/963167/fa

    Vancouver: کپی

    خانی پور حمید، آقازمانی مهسا، نظافت بخش سارا، تروند سارا. اثر جنسیت کودک, شغل و تحصیلات والدین, تک فرزندی و سبک های فرزندپروری بر رشد معناشناسی, نحو و تولید کلمه در کودکان پیش دبستانی. جستارهای زبانی[Internet]. 1400؛12(2 (62 پیاپی) ):659-691. Available from: https://sid.ir/paper/963167/fa

    IEEE: کپی

    حمید خانی پور، مهسا آقازمانی، سارا نظافت بخش، و سارا تروند، “اثر جنسیت کودک, شغل و تحصیلات والدین, تک فرزندی و سبک های فرزندپروری بر رشد معناشناسی, نحو و تولید کلمه در کودکان پیش دبستانی،” جستارهای زبانی، vol. 12، no. 2 (62 پیاپی) ، pp. 659–691، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/963167/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button