مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

261
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

76
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تکنیک های پیشبردی در جایگذاری محصولات غذایی ناسالم در مجلات کودکان

صفحات

 صفحه شروع 114 | صفحه پایان 131

چکیده

 هدف: روند افزایش چاقی و اضافه وزن در بین کودکان یکی از مسایل مهم سلامت عمومی محسوب می گردد. ترویج غذا و نوشیدنی در رسانه ها در ترجیحات غذایی, مصرف و در نتیجه وضعیت سلامتی کودکان تاثیرگذار است. این در حالی است که مجلات کودکان به عنوان یک منبع آموزنده و مورد اعتماد والدین و مبرا از اتهام به تبلیغات, در محتواهای موضوعی خود محصولات غذایی متنوعی را جایگذاری می کنند. هدف این مطالعه نشان دادن شکاف معنادار در شواهد مرتبط با پیام های غذایی جایگذاری شده در مجلات کودکان است که از طریق بررسی میزان و ماهیت پیشبردهای غذایی صورت می پذیرد. روش: در این بررسی بر اساس تحلیل محتوای 5 مجله فعال کودک در ایران طی یک دوره شش ماهه, تکنیک های پیشبردی به کار رفته در جایگذاری محصولات غذایی ناسالم شناسایی و معرفی شدند. یافته ها: با ثبت هر مورد اشاره یا نمایش گزینه غذایی, 143 مورد گزینه غذایی ناسالم در 36 نوع و در 9 گروه, دسته بندی شدند. تکنیک جاذبه های هیجانی با 6/44% بالاترین آمار به کارگیری و پس از آن تکنیک جاذبه های محصول غذایی با 7/28% و سپس تکنیک عناصر بصری با 27% را حاصل کردند. تکنیک دلپذیری, از جاذبه های محصول غذایی, تکنیک های شادی و بازی/ ماجرا, از جاذبه های هیجانی, سه تکنیکی بودند که سه رتبه نخست را در به کارگیری از تکنیک های پیشبردی بازاریابی در مجلات کودکان به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: بر اساس نقش تاثیرگذار به کارگیری تکنیک های پیشبردی در پذیرش محصولات غذایی ناسالم توسط کودکان, و به کارگیری گاها غیر عمدی این تکنیک ها در محتوای مجلات, نتایج این بررسی می تواند برای فعالان حوزه سلامت, متولیان مجلات کودک و والدین در زمینه پیشگیری از روند چاقی کودکان, آگاهی رسان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیل پور، فریبا، و شعبانی نشتایی، میترا. (1400). تکنیک های پیشبردی در جایگذاری محصولات غذایی ناسالم در مجلات کودکان. مدیریت بازرگانی، 13(1 )، 114-131. SID. https://sid.ir/paper/964987/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیل پور فریبا، شعبانی نشتایی میترا. تکنیک های پیشبردی در جایگذاری محصولات غذایی ناسالم در مجلات کودکان. مدیریت بازرگانی[Internet]. 1400؛13(1 ):114-131. Available from: https://sid.ir/paper/964987/fa

    IEEE: کپی

    فریبا اسماعیل پور، و میترا شعبانی نشتایی، “تکنیک های پیشبردی در جایگذاری محصولات غذایی ناسالم در مجلات کودکان،” مدیریت بازرگانی، vol. 13، no. 1 ، pp. 114–131، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964987/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button