Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

626
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

613
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی نقش میانجی کارکرد سبک های تفکر در رابطه علی ادراک از سبک های فرزندپروری و جهت گیری های انگیزشی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 119

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل علی تاثیر ادراک از سبک های فرزندپروری بر جهت گیری های انگیزش با توجه به نقش واسطه ای کارکرد سبک های تفکر انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. 352 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب, و به پرسش نامه های سبک های فرزندپروی بامریند, سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر و مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و همکاران پاسخ دادند. تحلیل داده ها با روش تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که سبک های فرزندپروری مقتدرانه و سهل گیرانه به ترتیب اثر مثبت و منفی بر انگیزش درونی دارند, اما سبک مستبدانه دارای اثر مستقیمی بر انگیزش درونی نبودند. همچنین سبک های فرزندپروری اثر مستقیمی بر انگیزه بیرونی نداشتند, ولی از بین سبک های فرزندپروری فقط سبک مستبدانه اثر مثبتی بر بی انگیزگی داشت. همچنین از بین کارکرد سبک های تفکر فقط سبک تفکر اجرایی, اثر مثبت و معنی داری بر انگیزش درونی و بیرونی داشت. نتایج غیرمستقیم مسیرها نشان داد که فقط سبک فرزندپروری مقتدرانه با میانجی گری سبک تفکر اجرایی می تواند بر میزان انگیزش درونی و بیرونی تحصیلی دانشجویان بیفزاید. لذا می توان نتیجه گرفت که گرایش خانواده ها به سبک تربیتی مقتدرانه بر انتخاب سبک تفکر فرزندان و درونی سازی انگیزش تحصیلی تاثیرگذار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گراوند، هوشنگ. (1401). مدل یابی نقش میانجی کارکرد سبک های تفکر در رابطه علی ادراک از سبک های فرزندپروری و جهت گیری های انگیزشی. خانواده پژوهی، 18(1 (پیاپی 69) )، 97-119. SID. https://sid.ir/paper/965396/fa

    Vancouver: کپی

    گراوند هوشنگ. مدل یابی نقش میانجی کارکرد سبک های تفکر در رابطه علی ادراک از سبک های فرزندپروری و جهت گیری های انگیزشی. خانواده پژوهی[Internet]. 1401؛18(1 (پیاپی 69) ):97-119. Available from: https://sid.ir/paper/965396/fa

    IEEE: کپی

    هوشنگ گراوند، “مدل یابی نقش میانجی کارکرد سبک های تفکر در رابطه علی ادراک از سبک های فرزندپروری و جهت گیری های انگیزشی،” خانواده پژوهی، vol. 18، no. 1 (پیاپی 69) ، pp. 97–119، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/965396/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button