مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

174
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

98
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کاربرد مهارت های زبان انگلیسی در موقعیت های مختلف: مطالعه موردی دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مازندران

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 166

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش ارزیابی نیازهای زبانی و شناسایی اولویت کاربرد مهارت های زبانی (خواندن, شنیداری, نوشتن و صحبت کردن) در موقعیت های مختلف(خصوصی, دانشگاهی و حرفه ای) است. روش پژوهش, توصیفی استنباطی و ابزار گردآوری اطلاعات, پرسش نامه ای متشکل از 49 گزینه است. جامعه آماری متشکل از 199 دانشجو (73 مرد و 126 زن) در مقاطع کارشناسی (69 نفر), کارشناسی ارشد (67 نفر) و دکتری (63 نفر) مشغول به تحصیل در دانشگاه مازندران بود. پاسخ های شرکت کنندگان با استفاده از نرم افزار آماری علوم اجتماعی کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. به طور کلی, نتایج حاصل از مقایسه میانگین مهارت ها دلالت بر آن داشت که با افزایش سطح تحصیلات, نیازهای دانشجویان به کاربرد مهارت های زبانی به خصوص در موقعیت های دانشگاهی به طور پیوسته افزایش می یابد. همچنین مهارت های دریافتی (خواندن و شنیدن) کاربرد بیشتری نسبت به مهارت های تولیدی (صحبت کردن و نوشتن) در هر سه گروه دارد. نتایج تحلیل داده ها از طریق آزمون های غیرپارامتری نشان داد که تفاوت معنی داری در مهارت خواندن بین تمامی گروه ها, در مهارت نوشتن بین گروه دکتری با دو گروه کارشناسی و ارشد و در مهارت صحبت کردن بین گروه دکتری و کارشناسی وجود داشت. از نظر موقعیت کاربرد زبانی, درحالی که نیازهای شرکت کنندگان در مقطع کارشناسی به موقعیت های زندگی خصوصی آن ها مرتبط بود, دانشجویان مقطع دکتری, اغلب نیازهای خود را در حوزه های آموزشی و دانشگاهی بیان کردند. در موقعیت حرفه ای و در مهارت شنیداری تفاوت معنی داری بین مقاطع مختلف مشاهده نشد. این مطالعه, پیشنهاداتی برای پژوهشگران, مدرسان و یادگیرندگان زبان انگلیسی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آبادی خواه، شیرین، و ولی پور، معصومه. (1401). بررسی کاربرد مهارت های زبان انگلیسی در موقعیت های مختلف: مطالعه موردی دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مازندران. جستارهای زبانی، 13(1 (پیاپی 67) )، 129-166. SID. https://sid.ir/paper/966247/fa

    Vancouver: کپی

    آبادی خواه شیرین، ولی پور معصومه. بررسی کاربرد مهارت های زبان انگلیسی در موقعیت های مختلف: مطالعه موردی دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مازندران. جستارهای زبانی[Internet]. 1401؛13(1 (پیاپی 67) ):129-166. Available from: https://sid.ir/paper/966247/fa

    IEEE: کپی

    شیرین آبادی خواه، و معصومه ولی پور، “بررسی کاربرد مهارت های زبان انگلیسی در موقعیت های مختلف: مطالعه موردی دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مازندران،” جستارهای زبانی، vol. 13، no. 1 (پیاپی 67) ، pp. 129–166، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/966247/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button