مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

176
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

78
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد و ارزیابیِ منابع و درس نامه های مکتب های ادبیِ جهان

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 180

چکیده

 در این مقاله به بررسی, نقد و ارزیابی منابع و درس نامه های مربوط به مکتب های ادبی جهان پرداخته شده است. در سرفصلِ دوره های کارشناسی و کارشناسیِ ارشد رشته ی زبان و ادبیات فارسی, درس مستقلی به نام «مکتب های ادبی جهان» وجود ندارد, هرچند در سرفصل های دوره ی کارشناسی, در درس نقد ادبی عنوان شده است که بخشی از مطالبِ این درس به موضوعِ مکتب های ادبی اختصاص یابد. نزدیک به سه دهه, این درس در دوره ی دکتریِ محضِ رشته ی زبان و ادبیات فارسی, ارائه می شد. برای این درس چند منبع و چند کتابِ تک نگاره نوشته شده است. قدیمی ترین این کتاب ها تألیف رضا سیّدحسینی است که باوجود اعتبار وارزشمندی, به سبب حجم زیاد کتاب, نمی توان به عنوان یک درس نامه از آن استفاده کرد. از جمله نویسندگان و پژوهشگرانی که به نوشتن کتاب های مکتب های ادبی پرداخته اند, عبارتند از سیروس شمیسا, منصور ثروت و شهریار زرشناس, مریم حسینی و علی تسلیمی. باوجود زحماتی که نویسندگان این کتاب ها متحمّل شده اند, آثار اینان دارای ضعف هایی هم هست که لازم است حک و اصلاح شوند. در این مقاله, ضمنِ بررسیِ کلّی این منابع و درس نامه ها, ضعف و نقصان های آن ها بررسی شده است که عبارتند از: 1) عدمِ ارائه ی تعریفی خرسندکننده از «مکتب ادبی» و لحاظ نکردنِ تعریفِ آن در قیاس با سبک و ژانر 2) پیوندندادنِ مکاتبِ ادبی با ادبیات ایران 3) تبیین ناقصِ مکتب های ادبی و تحمیلِ برخی از آن ها بر ادبیات فارسی 4) نام گذاری ها و تقسیم بندی های نادرستِ برخی مکتب های ادبی ذیل یک عنوان کلّی 5) ارائه ی تعریف هایی کلّی و مبهم از مکتب های ادبی 6) آوردن برخی نظریه های فرهنگی و نظریه های ادبی ذیلِ مکتب های ادبی 7) غلبه ی نگاه تاریخ ادبیات نگارانه در برخی منابع 8) نپرداختن به مسئله ی فرم ادبی و جایگاه بنیادیِ ژانر در سیر وتطوّرِ ژانرها 9) صدورِ احکام کلّی و نقدهای برون مدارِ اخلاقی بر پیکر مکتب ها, نویسندگان و شاعران غربی 10) ایرادها و اشکالات روشِ تحقیق و مستندسازی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی پور، قدرت. (1398). نقد و ارزیابیِ منابع و درس نامه های مکتب های ادبیِ جهان. ادبیات پارسی معاصر، 9(1 )، 155-180. SID. https://sid.ir/paper/967036/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی پور قدرت. نقد و ارزیابیِ منابع و درس نامه های مکتب های ادبیِ جهان. ادبیات پارسی معاصر[Internet]. 1398؛9(1 ):155-180. Available from: https://sid.ir/paper/967036/fa

    IEEE: کپی

    قدرت قاسمی پور، “نقد و ارزیابیِ منابع و درس نامه های مکتب های ادبیِ جهان،” ادبیات پارسی معاصر، vol. 9، no. 1 ، pp. 155–180، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967036/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button