Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

123
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

111
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسیِ اجمالی چگونگیِ "پیوند شعر و موسیقی" در موسیقیِ مردمی و ادبیاتِ عامیانه ی استان فارس مطالعه ی موردی: یکی از آوازهای سرکوهی (لالایی سرکوهی)

صفحات

 صفحه شروع 231 | صفحه پایان 240

چکیده

 تحلیل نغماتِ موسیقیِ عامیانه که آمیخته با ادبیات عامیانه ی یک منطقه ی جغرافیایی هستند, راهی برای شناخت هرچه بیشترِ فرهنگِ عامیانه ی اقوام مختلف محسوب شده و در چگونگیِ پیوندِ موسیقیِ عامیانه و ادبیات عامیانه ی آن منطقه نقشِ مهمی ایفا می کند. این پژوهش به مطالعه ی آواز «لالایی سرکوهی» از فرهنگ عامیانه ی استان فارس پرداخته که با داشتنِ ادبیات به ظاهر عامیانه دارای تِمی است که تداعی گر گوشه ی حاجیانی در آواز دشتی است. علت اصلی انتخاب این آواز, پژوهش در فرهنگ عامیانه ی منطقه ی فارس و همچنین موجود بودنِ آوانگاریِ دقیق آن از میان بسیاری از آوازهای سرکوهی های این منطقه است. برای تجزیه و تحلیلِ موسیقیِ این قطعه به الگوی ارائه شده توسط جان دِیوید. وایت در کتابِ «تجزیه و تحلیلِ جامع موسیقایی» و همچنین برای چگونگیِ تقطیعِ هجایی و پیوندِ شعر و موسیقی در آن به کتابِ «پیوند شعر و موسیقیِ آوازیِ» حسین دهلوی ارجاع شده است. بررسی های انجام شده نشان داد که آواز منتخب در بحر هزج مسدّس محذوف (مفاعیلن مفاعیلن فعولن), که ویژه ی اشعار دوبیتی است, قرار دارد. در واقع متن این آواز ترکیبی از ادبیات عامیانه و ادبیات رسمی است؛ به صورتی که به یک دوبیتیِ منسوب به باباطاهر و فائز دشتستانی, بیت دیگری اضافه شده و همچنین دچار تغییر در کلمات آن شده و بیت اضافه شده نیز همواره در همان بحر دوبیتی سروده شده است. ملودیِ این آواز نیز در آواز دشتی و در ابتدایش نزدیک به گوشه ی حاجیانی در آواز دشتی است. این ملودی با حرکت متغیر در انتهای جملاتش بیانگر یکی از بارزترین مشخصه های موسیقی فارس است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فسائی، بنیامین. (1400). بررسیِ اجمالی چگونگیِ "پیوند شعر و موسیقی" در موسیقیِ مردمی و ادبیاتِ عامیانه ی استان فارس مطالعه ی موردی: یکی از آوازهای سرکوهی (لالایی سرکوهی). شباک، 7(4 (پیاپی 61) )، 231-240. SID. https://sid.ir/paper/967171/fa

    Vancouver: کپی

    فسائی بنیامین. بررسیِ اجمالی چگونگیِ "پیوند شعر و موسیقی" در موسیقیِ مردمی و ادبیاتِ عامیانه ی استان فارس مطالعه ی موردی: یکی از آوازهای سرکوهی (لالایی سرکوهی). شباک[Internet]. 1400؛7(4 (پیاپی 61) ):231-240. Available from: https://sid.ir/paper/967171/fa

    IEEE: کپی

    بنیامین فسائی، “بررسیِ اجمالی چگونگیِ "پیوند شعر و موسیقی" در موسیقیِ مردمی و ادبیاتِ عامیانه ی استان فارس مطالعه ی موردی: یکی از آوازهای سرکوهی (لالایی سرکوهی)،” شباک، vol. 7، no. 4 (پیاپی 61) ، pp. 231–240، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967171/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا