مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی در منشا تصور علیت

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 66

چکیده

 یکی از پرسش های بسیار مهم در باب علیت پرسش از منشا تصور آن است. در پاسخ به این پرسش نظریه های گوناگونی مطرح بوده و هست. پس از ظهور جریان حس گرایی مدرن, به ویژه در پرتو نقدهای هیوم, بحث درباره این مساله دوباره در کانون توجه اندیشمندان, به ویژه فیلسوفان مسلمان, قرار گرفت. در این مقاله با چهار نظریه درباره توضیح و توجیه منشا تصور علیت آشنا می شویم : نظریه نخست مربوط به هیوم, از منکران علیت, است. او نظریه تعاقب را به عنوان توضیح و توجیه آنچه مردم و فیلسوفان علیت م یشمارند, پیشنهاد کرد. اما فیلسوفانی چون طباطبایی و مطهری کوشیدند با تکیه بر علم حضوری, منشا تصور علیت را توجیه و نظریه تعاقب را نقد و رد کنند. تلاش دیگر مربوط به احمد احمدی است که کوشیده است با تکیه بر اصل اتحاد حاس و محسوس پاسخ جدیدی برای مساله عرضه کند. اما نویسنده مقاله حاضر معتقد است پاسخ هیوم با تکیه بر علم حضوری یا تمسک بر اتحاد حاس و محسوس داده نمی شود. بخشی از نقد هیوم و توجیه اصل علیت را در نظریه شخصیت هایی چون محمدباقر صدر و جوادی آملی, که معتقد به بداهت اصل علی تاند, باید جست. هرچند بداهت با توضیحاتی که خواهد آمد بهترین نظریه در توضیح و توجیه اصل علیت و منشا تصور آن است, اما برای حل مساله کافی نیست. زیرا نظریه بداهت یا حتی نظریه علم حضوری و اتحاد حاس و محسوس, در نهایت, کلیت اصل علیت را توضیح می دهند و توجیه می کنند نه مصادیق علیت را, در حالی که مشکل اصلی در بحث در پایان مقاله با. «؟... از کجا بفهمیم الف علت ب است نه ج یا »: علیت این است ترکیب عقل گرایی و حس گرایی و نیز با استفاده از روش آزمون و خطا, کوشیده ایم پاسخی مقبول برای پرسش اخیر بیابیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاکبان، سلیمان. (1395). تاملی در منشا تصور علیت. پژوهش های فلسفی - کلامی، 17(4 (پیاپی 68))، 51-66. SID. https://sid.ir/paper/98186/fa

    Vancouver: کپی

    خاکبان سلیمان. تاملی در منشا تصور علیت. پژوهش های فلسفی - کلامی[Internet]. 1395؛17(4 (پیاپی 68)):51-66. Available from: https://sid.ir/paper/98186/fa

    IEEE: کپی

    سلیمان خاکبان، “تاملی در منشا تصور علیت،” پژوهش های فلسفی - کلامی، vol. 17، no. 4 (پیاپی 68)، pp. 51–66، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/98186/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button