مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی آموزش کنترل توجه بر کاهش تورش توجه به مواد و بهبود شاخص های درمانی معتادان تحت درمان سم زدایی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 56

کلیدواژه

آزمون پاسخ گری فیزیولوژیک (ترشح بزاق)Q3

چکیده

 مقدمه: مشخص شده است که شناخت های ضمنی, به ویژه تورش توجه نسبت به محرک مربوط به مواد, نقش مهمی در حفظ, پیشرفت و عود رفتار سو مصرف مواد بازی می کند. این تحقیق, امکان پذیری پرورش توجه با برنامه آموزش کنترل توجه نسبت به مواد را بررسی می کند.روش: شرکت کنندگان نمونه ای (N=87) از سو مصرف کنندگان تحت درمان با روش سم زدایی بودند که به شیوه تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش, سه جلسه آموزش با این برنامه را پشت سر گذاشتند. تمامی شرکت کنندگان, پرسشنامه جمعیت شناختی, پرسشنامه وسوسه پس از ترک مواد, پرسشنامه خلق مثبت- خلق منفی, پرسشنامه استرس ادراک شده, پرسشنامه آمادگی برای تغییر, پرسشنامه اطمینان موقعیتی و پرسشنامه دغدغه های شخصی و آزمون استروپ مواد را کامل کردند. همین طور, شاخص بازخورد زیستی (ترشح بزاق) به هنگام مواجهه آزمودنی ها با محرک های مواد و محرک های خنثی, اندازه گیری شد. از تمامی آزمودنی ها در جلسات پس آزمون و پیگیری یک ماهه سنجش به عمل آمد. یک پیگیری مختصر تلفنی شش ماهه نیز برای ارزیابی وسوسه, خلق مثبت و منفی, استرس ادراک شده, آمادگی برای تغییر, اطمینان موقعیتی, میزان دارو, تعداد لغزش و عود آزمودنی ها نیز اجرا شد.یافته ها: نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل, گروه آموزش دیده, در پس آزمون و پیگیری یک ماهه, تورش توجه کمتری را برای محرک های مواد نشان دادند؛ وسوسه و خلق منفی آن ها در پس آزمون و پیگیری شش ماهه کمتر بود؛ و استرس ادراک شده پایین تری را در پس آزمون و پیگیری یک ماهه گزارش دادند. همچنین, گروه آموزش دیده, در دو خرده مقیاس پرسشنامه اطمینان موقعیتی (مشکلات اجتماعی در کار و موقعیت های اجتماعی خوشایند) در پس آزمون و اطمینان موقعیتی در پیگیری شش ماهه افزایش نشان دادند. نتیجه: آموزش کنترل توجه می تواند به عنوان یک مداخله تکمیلی در درمان سومصرف مواد به کار رود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی فدردی، جواد، برعرفان، زرین، و امین یزدی، سیدامیر. (1389). اثر بخشی آموزش کنترل توجه بر کاهش تورش توجه به مواد و بهبود شاخص های درمانی معتادان تحت درمان سم زدایی. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(2)، 29-56. SID. https://sid.ir/paper/99347/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی فدردی جواد، برعرفان زرین، امین یزدی سیدامیر. اثر بخشی آموزش کنترل توجه بر کاهش تورش توجه به مواد و بهبود شاخص های درمانی معتادان تحت درمان سم زدایی. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1389؛11(2):29-56. Available from: https://sid.ir/paper/99347/fa

    IEEE: کپی

    جواد صالحی فدردی، زرین برعرفان، و سیدامیر امین یزدی، “اثر بخشی آموزش کنترل توجه بر کاهش تورش توجه به مواد و بهبود شاخص های درمانی معتادان تحت درمان سم زدایی،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 11، no. 2، pp. 29–56، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99347/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button