مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,334
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوری و ایمان محوری

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 144

چکیده

 یکی از موضوعاتی که از دیر باز و بویژه در دوران اخیر, همواره ذهن و ضمیر دینداران ژرف نگر را به خود مشغول داشته است, ربط و نسبت دین (در تمام ابعاد و ساحت هایی که برای آن می توان تصور کرد) با انگاره عقل و عقلانیت است عرصه دین پژوهی آکنده از پرسش های نو به نو و گونه گون در این زمینه است, و رویکردهای گوناگونی در نسبت میان این دو وجود دارد که با در نظر گرفتن هر یک از آنها, نحوه ارایه آموزه های دینی از طریق نظام تعلیم و تربیت تفاوتهای گسترده ای با یکدیگر پیدا خواهد کرد, و نوع تبین و تعلیم مسایل دینی متفاوت خواهد بود. ما در این مقاله به تبین دو نوع رویکرد عقل محور و ایمان محور خواهیم پرداخت تا از آن منظر بتوانیم به سوال اصلی مقاله پاسخ گوییم. سوال و مساله اصلی ما در این مقاله عبارت است از اینکه: آیا درارایه دین از طریق نظام تعلیم و تربیت باید بر رویکرد عقل محور تاکید کرد یا بر رویکرد ایمان محور ؟ اگر رویکرد و جهت گیری تعلیم و تربیت در تبیین دین, عقل محورانه باشد, در این رویکرد پرورش چه نوع عقلانیتی باید مد نظر قرار گیرد ؟ و اگر رویکرد مطلوب باید ایمان محورانه باشد , چه نوع ایمان محوری باید مورد توجه قرار گیرد ؟ به منظور پاسخگویی به سوالات مذکور در این نوشتار, ضمن توضیح رویکردهای عقل محور و ایمان محور, انواع عقلانیت و ایمان محوری مورد تحلیل قرار گرفته و عقلانیت و ایمان محوری مناسب جهت تربیت دینی از طریق نظام تعلیم و تربیت مورد توجه و بحث قرار می گیرد .

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خالق خواه، علی، و مسعودی، جهانگیر. (1389). رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوری و ایمان محوری. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(2)، 121-144. SID. https://sid.ir/paper/99348/fa

    Vancouver: کپی

    خالق خواه علی، مسعودی جهانگیر. رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوری و ایمان محوری. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1389؛11(2):121-144. Available from: https://sid.ir/paper/99348/fa

    IEEE: کپی

    علی خالق خواه، و جهانگیر مسعودی، “رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوری و ایمان محوری،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 11، no. 2، pp. 121–144، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99348/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button