مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

867
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: کارآیی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مولفه های کیفیت زندگی در دانش آموزان (عنوان عربی: الفائدة العملیة للأنموذج التعلیمی المستند إلی المعنویة فی مجال تحسین الأسس النوعیة لدی الطالبات)

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

دانش آموزان (کلیدواژه عربی: التعلیم المعنویQ2
الطلاب)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان کارایی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مولفه های کیفیت زندگی در دانش آموزان بود. این پژوهش, از طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. نمونه شامل 40 دانش آموز از میان 460 هزار دانش آموز دختر دبیرستانی شهرستان خرم آباد بود که طبق معیار نقطه برش در سطح نامطلوبی قرار داشتند, انتخاب شدند. 20 نفر برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه کنترل انتخاب شدند. مداخله مبتنی بر آموزش معنویت طی 8جلسه نود دقیقه ای, هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسات آزمون کیفیت زندگی روی دو گروه اجرا گردید. دو ماه بعد, مجدا آزمون کیفیت زندگی به عنوان دوره پیگیری بر روی هر دو گروه انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس, نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.01), به نحوی که مداخله مبتنی بر آموزش معنویت موجب بهبود مولفه های کیفیت زندگی در گروه آزمایش شده است. با توجه به تاثیر مثبت باورها و اعمال مذهبی در سلامت روان, استفاده از این ظرفیت ها در برنامه ریزی اقدام های بهداشت روانی, بخصوص در مورد دانش آموزان توصیه می شود.   چکیده عربی:الهدف وراء تدوین هذه المقالة هو دراسة مدی تأثیر الأنموذج التعلیمی المستند إلی المعنویة علی تحسین الأسس النوعیة للحیاة بین التلامیذ, حیث شملت 40 طالبة من بین  460 ألف طالبة ثانویة فی مدینة خرم آباد حیث تم تقسیمهن إلی فئتین متساویتین (20 طالبة) إحداهما فئة اختباریة والأخری فئة سیطرة, وقد أجریت المداخلة العلمیة علیهم وفق أطر التعلیم المعنوی خلال 8 جلسات کل واحدة استغرقت تسعین دقیقة بمعدل جلسة واحدة فی کل أسبوع وذلک بعد انتهاء الجلسات التعلیمیة لنوعیة الحیاة. وبعد مضی شهرین أجری اختبار نوعیة الحیاة علی الفئتین کدورة متابعة. تحلیل المعطیات الذی تم اعتمادا علی تحلیل کو - فاریانس قد أثبت وجود اختلاف معتبر بین متوسط درجات ما بعد الاختبار لفئتی السیطرة والاختبار بمعدل (P<0.01) بحیث إن المداخلة المستندة إلی التعلیم المعنوی تنجم عن تحسین الأسس النوعیة للحیاة فی فئة الاختبار. ونظرا للتأثیر الإیجابی الذی تلعبه المعتقدات والأعمال الدینیة فی السلامة النفسیة لذلک تجدر الاستفادة من القابلیات فی برنامج الصحة النفسیة ولا سیما بین الطلاب.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موحدی، یزدان، کریمی نژاد، کلثوم، هاشمی نصرت آبادی، تورج، و موحدی، معصومه. (1393). عنوان فارسی: کارآیی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مولفه های کیفیت زندگی در دانش آموزان (عنوان عربی: الفائدة العملیة للأنموذج التعلیمی المستند إلی المعنویة فی مجال تحسین الأسس النوعیة لدی الطالبات). روان شناسی و دین، 7(1 (پیاپی 25))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/99440/fa

    Vancouver: کپی

    موحدی یزدان، کریمی نژاد کلثوم، هاشمی نصرت آبادی تورج، موحدی معصومه. عنوان فارسی: کارآیی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مولفه های کیفیت زندگی در دانش آموزان (عنوان عربی: الفائدة العملیة للأنموذج التعلیمی المستند إلی المعنویة فی مجال تحسین الأسس النوعیة لدی الطالبات). روان شناسی و دین[Internet]. 1393؛7(1 (پیاپی 25)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/99440/fa

    IEEE: کپی

    یزدان موحدی، کلثوم کریمی نژاد، تورج هاشمی نصرت آبادی، و معصومه موحدی، “عنوان فارسی: کارآیی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مولفه های کیفیت زندگی در دانش آموزان (عنوان عربی: الفائدة العملیة للأنموذج التعلیمی المستند إلی المعنویة فی مجال تحسین الأسس النوعیة لدی الطالبات)،” روان شناسی و دین، vol. 7، no. 1 (پیاپی 25)، pp. 0–0، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99440/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button