مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

121
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

63
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

اثربخشی آموزش برنامه ی هوش هیجانی بر مشارکت فعال در مدرسه، کمک طلبی تحصیلی و احساس کارآمدی دانش آموزان پسر

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 پیشرفت هر جامعه ای درگرو توجه به وضعیت هیجانی و تحصیلی دانش آموزان آن جامعه به عنوان آینده سازان جامعه می باشد و این در حالی است که در ایران آمارها حکایت از افزایش مشکلات تحصیلی و افت تحصیلی در بین فراگیران دارد. لذا این پژوهش با هدف «بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مشارکت فعال در مدرسه, کمک طلبی تحصیلی و احساس کارآمدی دانش آموزان پسر» انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. تمامی دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1400 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. از بین آن ها با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر که واجد ملاک های شرکت در مطالعه بودند, انتخاب و در دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مشارکت فعال در مدرسه (وانگ و همکاران, 2011), پرسشنامه کمک طلبی تحصیلی (ریان و پنتریچ, 1997) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (شرر و همکارن, 1982) استفاده گردید. برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش به شیوه هوش هیجانی در مرحله پس آزمون در آزمودنی های گروه آزمایش منجر به بهبود نمرات مشارکت فعال در مدرسه شده است اما در نمره مشارکت در مدرسه آزمودنی های گروه کنترل تغییر محسوسی مشاهده نشد. همچنین, نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمره کل کمک طلبی تحصیلی و احساس کارآمدی آزمودنی های دو گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به اثرات مثبت آموزش هوش هیجانی توصیه می شود معلمان و مدرسان تعلیم و تربیت با آموزش این شیوه در مدارس و ایجاد شرایط مناسب برای رشد هیجانی و تحصیلی فرصت های بیشتری را برای افزایش عملکرد تحصیلی در دانش آموزان فراهم کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جورابیان فکورتبریزی، شیما، و تاج زاده قهی، اشرف سادات. (1401). اثربخشی آموزش برنامه ی هوش هیجانی بر مشارکت فعال در مدرسه, کمک طلبی تحصیلی و احساس کارآمدی دانش آموزان پسر. کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. SID. https://sid.ir/paper/995956/fa

    Vancouver: کپی

    جورابیان فکورتبریزی شیما، تاج زاده قهی اشرف سادات. اثربخشی آموزش برنامه ی هوش هیجانی بر مشارکت فعال در مدرسه, کمک طلبی تحصیلی و احساس کارآمدی دانش آموزان پسر. 1401. Available from: https://sid.ir/paper/995956/fa

    IEEE: کپی

    شیما جورابیان فکورتبریزی، و اشرف سادات تاج زاده قهی، “اثربخشی آموزش برنامه ی هوش هیجانی بر مشارکت فعال در مدرسه, کمک طلبی تحصیلی و احساس کارآمدی دانش آموزان پسر،” presented at the کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/995956/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button