هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش فلسفه به کودکان بر کاهش واکنش های فیزیولوژیکی دانش آموزان شهر بسطام می باشد. روش شناسی پژوهش: روش تحقیق نیمه آزمایشی یا طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. نمونه پژوهش شامل 40 دانش آموز در دو گروه (20 دانش آموز به عنوان گروه آزمایش و 20 دانش آموز به عنوان گروه کنترل) است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل مقیاس اضطراب آشکار کودکان (رینولدز و ریچموند، 1978) است که عوامل موثر در واکنش های فیزیولوژیکی را ارزیابی می کند. در گروه آزمایش به کودکان فلسفه و در گروه کنترل از روش سنتی تدریس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان در کاهش واکنش های فیزیولوژیکی تاثیر معناداری دارد. داده های آماری حاکی از کاهش محسوس واکنش های فیزیولوژیکی(٠, ٠, ١, /P=٠, ، 99/29F=) دانش آموزان می باشد. نتیجه گیرى, : به کارگیری روش آموزش به فلسفه برای کودکان در کاهش ا واکنش های فیزیولوژیکی دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد.