مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

66
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

491
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی و بینامتنی «اشتباه درست» داستان پیل در تاریکی بر اساس نظریه یاکوبسن

صفحات

 صفحه شروع 225 | صفحه پایان 248

چکیده

 عارفان آثار پیشینیان, به خصوص سنایی و غزالی را چون سنتی ادبی گرامی داشته و بدان ها توجه کرده اند. مولوی نیز در سرودن مثنوی معنوی به آثار سنایی, عطار و غزالی نظر داشته و برخی از حکایت تمثیلی آنان را با تغیییراتی در شکل و محتوا بازگویی کرده است. حکایت «اشتباه درست» (پیل در تاریکی) را که بیانگر نقصان و ناتوانی انسان ها در شناخت از خداوند سبحان است, نخست غزالی به عربی, در «احیاءالعلوم» و سپس به فارسی در «کیمیای سعادت» آورده, و سپس سنایی از او و مولوی هم از آنان نقل کرده است. این پژوهش توصیفی-تحلیلی با تکیه بر نظریه ارتباطی رومن یاکوبسن(1896-1982), حکایت و کارکردهای حکایت «اشتباه درست» را در آثار مذکور, بر اساس دیدگاه فرانسوی ادبیات تطبیقی, بررسی, و تاثیر و تاثر و تفاوت و شباهت های آنها را نشان می دهد. پرسش این است که از شش عنصر فرستنده, گیرنده, پیام, زمینه, رمز و تماس در فرآیند ارتباطی داستان «اشتباه درست», جهت گیری هر یک از این متون, برجسته کننده کدامیک از کارکردهای عاطفی, انگیزشی, ادبی, ارجاعی, فرازبانی و کلامی زبان بوده است؟ آیا شباهت و اختلافی دیده می شود؟ یافته ها نشان می دهد که در آثار غزالی و سنایی جهت گیری پیام, به سمت موضوع مطرح شده و متن و حکایت, کارکرد ارجاعی دارد اما مولوی, در جهت گیری پیام به سمت مخاطب برمی گردد و حکایتش کارکرد کنشی پیدا می کند. این موارد با تغییر گیرنده (مخاطب), پیام و زمینه یا بافت موقعیتی نیز ارتباط دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مبارک، وحید. (1399). بررسی تطبیقی و بینامتنی «اشتباه درست» داستان پیل در تاریکی بر اساس نظریه یاکوبسن. پژوهش های دستوری و بلاغی، 10(17 )، 225-248. SID. https://sid.ir/paper/996197/fa

    Vancouver: کپی

    مبارک وحید. بررسی تطبیقی و بینامتنی «اشتباه درست» داستان پیل در تاریکی بر اساس نظریه یاکوبسن. پژوهش های دستوری و بلاغی[Internet]. 1399؛10(17 ):225-248. Available from: https://sid.ir/paper/996197/fa

    IEEE: کپی

    وحید مبارک، “بررسی تطبیقی و بینامتنی «اشتباه درست» داستان پیل در تاریکی بر اساس نظریه یاکوبسن،” پژوهش های دستوری و بلاغی، vol. 10، no. 17 ، pp. 225–248، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/996197/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button