مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

89
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اصول و روش های مدیریت خشم در بوستان سعدی: دلالت هایی برای مدیران آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 246

چکیده

 خشم با عواقب مخرب همراه است و بدین دلیل مورد توجه روان شناسان, اندیشمندان اخلاق و تعلیم و تربیت است و هر یک از آنان به نحوی راهکارهای مدیریتی آن را مورد مطالعه قرارداده اند. سعدی از بزرگ ترین ادیبان جهان است که عنایت ویژه ای به مسائل اخلاقی, عاطفی و تربیتی داشته است و استخراج نکات نهفته آثار او رسالتی بالقوه است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی, استخراج اصول و روش های«مدیریت خشم» در بوستان سعدی و کاربرد آن برای مدیران آموزشی است. پژوهش حاضر با روش تحلیل مفهوم انجام گرفت است. حوزه پژوهش در این مطالعه بوستان سعدی است و نمونه با استفاده از روش نمونه گیری نظری انتخاب شد. فهرست کدگذاری مفاهیم به دست آمده از مدیریت خشم در دیدگاه سعدی نشان داد که 1-مدیریت خشم شامل چهار اصل نیک نگرانه, فروتنانه, جوانمردانه و آسان گیری است 2-روش های نیک نگرانه شامل: تعقل در عمل, رعایت آداب سخن, مصلحت اندیشی, عاقبت اندیشی, روش های فروتنانه شامل: تواضع داشتن و انتقاد پذیربودن, روش های جوانمردانه شامل: نکویی بابدان, ایثار وگذشت, داشتن انصاف, همدلی کردن, روش های آسان گیری شامل: تحمل و بردباری, نوع دوستی, بخشش, مدارا, صلح طلبی و نرم خویی است. خشم و مدیریت آن از منظر سعدی ضمن آموزش مفاهیم اخلاقی و عواطف عالیه بشری به کاربرده شده و مقوله های به دست آمده این پژوهش می تواند الگوی عمل مدیران آموزشی و برنامه ریزان درسی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خواجه پور، لیلا، یوسفی، علیرضا، و کشتی آرای، نرگس. (1399). اصول و روش های مدیریت خشم در بوستان سعدی: دلالت هایی برای مدیران آموزشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(1 (پیاپی 41) )، 209-246. SID. https://sid.ir/paper/998593/fa

    Vancouver: کپی

    خواجه پور لیلا، یوسفی علیرضا، کشتی آرای نرگس. اصول و روش های مدیریت خشم در بوستان سعدی: دلالت هایی برای مدیران آموزشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1399؛11(1 (پیاپی 41) ):209-246. Available from: https://sid.ir/paper/998593/fa

    IEEE: کپی

    لیلا خواجه پور، علیرضا یوسفی، و نرگس کشتی آرای، “اصول و روش های مدیریت خشم در بوستان سعدی: دلالت هایی برای مدیران آموزشی،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 41) ، pp. 209–246، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/998593/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button