مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

373
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت، رواسازی و اعتباریابی پرسش نامه رفتار خودشکن تحصیلی در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 100

چکیده

 مقدمه و هدف رفتارهای خودشکن, اعمالی هستند که آگاهانه و از روی عمد انجام می شوند و با وجود پیامدهای مثبت, در نهایت منجربه شکست می شوند. این پژوهش با هدف ساخت, رواسازی و اعتباریابی پرسش نامه رفتارخودشکن تحصیلی انجام شد. مواد و روش ها این مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری, شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود و نمونه پژوهش 1265نفر (548 پسر و 717 دختر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در ساخت پرسش نامه از مطالعات پیشین رفتار خودشکن تحصیلی, پرسش نامه رفتار خودشکن کانینگهام (54) و بررسی مولفه های آن بر اساس ادبیات نظری استفاده شد. برای بررسی روایی سازه, داده های به دست آمده به دو گروه (633 و632 نفر) تقسیم شد. داده های گروه اول برای تحلیل عامل اکتشافی و داده های گروه دوم برای تحلیل عامل تاییدی به کار گرفته شد. یافته ها نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد 35 گویه بر 3 عامل شامل«اهمال کاری/خود ناتوان سازی», «ناتوانی در جهت گیری هدف/عملکردی» و«ارزیابی نادرست از خود» بارگذاری شدند که در مجموع توانستند 38/0 درصد از واریانس آزمون را تبیین کنند. پس از تلفیق گویه ها تحلیل عاملی تاییدی نشان از برازش خوب مدل با داده ها داشت. هم چنین, همسانی درونی کل پرسش نامه معادل 85/0 بود. بحث و نتیجه گیری این پرسش نامه برای بررسی رفتار خودشکن تحصیلی ساخته شده است و نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که پرسش نامهیاد شده از روایی و پایایی مطلوب بر خوردار و برای سنجش رفتارخودشکن تحصیلی در کنار ابزارهای تشخیصی دیگر مناسب است.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اژدربین، بهاره، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه، قربان جهرمی، رضا، و درتاج، فریبرز. (1401). ساخت, رواسازی و اعتباریابی پرسش نامه رفتار خودشکن تحصیلی در نوجوانان. روشها و مدلهای روان شناختی، 13(47 )، 81-100. SID. https://sid.ir/paper/999930/fa

    Vancouver: کپی

    اژدربین بهاره، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، قربان جهرمی رضا، درتاج فریبرز. ساخت, رواسازی و اعتباریابی پرسش نامه رفتار خودشکن تحصیلی در نوجوانان. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1401؛13(47 ):81-100. Available from: https://sid.ir/paper/999930/fa

    IEEE: کپی

    بهاره اژدربین، خدیجه ابوالمعالی الحسینی، رضا قربان جهرمی، و فریبرز درتاج، “ساخت, رواسازی و اعتباریابی پرسش نامه رفتار خودشکن تحصیلی در نوجوانان،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 13، no. 47 ، pp. 81–100، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/999930/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button