Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات همایش/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    136
  • دانلود: 

    80
چکیده: 

مدیریت اثربخش کلاس و بهزیستی شغلی وایجاد شرایط لازم برای تسهیل در امر یادگیری در کلاس درس که مطابق نیازها و ویژگی های فراگیران باشد راه گشای بسیاری از مشکلات دانش آموزان است؛ هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری تحولگرا و سوادفناورانه با مدیریت اثربخش کلاس درس و بهزیستی شغلی در بین معلمان ابتدایی ناحیه یک ارومیه بود. روش انجام تحقیق با توجه به استراتژی اجرا، توصیفی –,همبستگی میباشد، و به از لحاظ استفاده از نتایج توسعه ای میباشد. جامعه آماری این تحقیق تمامی معلمان دوره ابتدایی ناحیه یک شهر ارومیه در سال تحصیلی 1402 –,1401 بود که براساس آمار تعداد جامعه تقریباً 1350 می باشد حجم نمونه 300 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای بود. ابزار پژوهش حاضر عبارتند از: پرسشنامه رهبری تحولی آرین باس و آولیو (2000)، پرسشنامه بهزیستی کارکنان ژنگ و همکاران (2015)، پرسشنامه سواد اطلاعاتی سیامک و داور پناه (1388)، پرسشنامه اثربخشی مدیریت کلاس درس ایما و هیکمان (1991). برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد رهبری تحولگرا وسواد فناورانه با مدیریت اثر بخش کلاس رابطه معناداری دارد، توانایی پیش بینی را دارند. نتایج به دست آمده نشان می دهد رهبری تحولگرا وسوادفناورانه با بهزیستی شغلی رابطه معناداری دارد، توانایی پیش بینی را دارند. بر اساس نتایج، برخورداری معلم از مهارت رهبری تحولگرا و سوادفناورانه باعث بهبود انگیزش شغلی و ارتقا مهارتهای وی در امر کلاس داری و بهزیستی شغلی میگردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 136

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 80
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    87
  • دانلود: 

    37
چکیده: 

کانبان نقش مدیریت فعالیت ها را در زنجیره تأمین بر عهده دارد. از این سیستم به عنوان سیستم عصبی تولید ناب یاد می شود. کانبان ها به عنوان ابزاری برای کنترل تولید و بهبود فرایندها بکار می روند. . یکی از مزایای استفاده از سیستم کانبان اثر گذاری آن در بهبود فعالیت های لجستیکی میباشد که در نهایت به کاهش هزینه های تولید منجر می شود. در این پژوهش به بررسی بهبود فرایندهای لجستیکی در خط تولید مونتاژ ساینا با استفاده از سیستم کانبان به منظور کاهش هزینه های تولید پرداخته ایم. . پیاده سازی سیستم کانبان در خط مونتاژ مزبور از شروع دریافت قطعه از انبار تا پای خط شامل شش مرحله می باشد که به ترتیب: صورت برداری از موجودی اولیه در ایستگاه ها، صدور اعلام نیاز در نرم افزار اکسل، ثبت تعداد کانبان مورد نیاز در سیستم ERP، جمع آوری قطعات در انبار، بارگیری و ارسال قطعه با استفاده از کشنده، تخلیه قطعات به وسیله لیفتراک، و در نهایت انتقال قطعات به کنار ایستگاه مورد نظر را شامل می شود. پس از طراحی و ترسیم مدل جاری و فعلی( که شامل فرایند انجام کار در سالن مونتاژ ساینا) سیستم کانبان اعمال گردیده و اثرآن بر فرایند کار بررسی شد. در ادامه مدل جاری که در نرخ افزار پیاده سازی شده و گلوگاههای کاری بر اساس این پیاده سازی تعیین شده ترسیم و نتیجه کار بر روی متغیرهای تحقیق بررسی شد و یافته های تحقیق نشان از اثرگذاری اعمال سیستم کانبان بر هفت متغیر به ترتیب بر تجهیزات 13 درصد، مسیرهای لجستیکی 45 درصد، نیروی انسانی 9 درصد، فضا در باراندازها 10 درصد، سطح موجودی در ایستگاه های کاری 3 درصد، زمان کل فرایند 6 درصد، فضا در خطوط تولید 14 درصد منجربه بهبود گردید که نتایج نشانگر این بود که سیستم کانبان بر هر 7 متغیر اثرگذار بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 87

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 37
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    63
  • دانلود: 

    35
چکیده: 

در جامعه انسانی، اساسیترین کار بشریت تعلیم و تربیت است و کسی که این رسالت را به دوش می کشد معلم است. نقش مهم معلمان در سلامت و سعادت و خوشبختی جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست هر جامعه ای سرنوشت خود را در چگونگی کارکرد معلم می بیند, معلمی که اولین و آخرین امید درتعلیم و تربیت و پرورش فرزندان و نسل آینده ی کشور می باشد. احراز مقام والای معلمی چندان هم ساده نیست. معلم با دلسوزی و مهربانی و فداکاری از جان و دل زحمت می کشد تا بتواند نسلی تربیت شده و سالم و کار آمد و مفیدبه جامعه تحویل دهد. معلم با فداکاری و اخلاق نیکوی خودباید الگوی پاکی و صداقت ودرستکاری و نمونه ی یک انسان کامل و صادق برای فرزندان میهن اسلامی خویش باشد. معلم همواره باید وجدانی پاک و رفتاری نیکو و پسندیده و در شان معلمی و جامعه اسلامی خود داشته باشد. وقتی در جامعه ای شغل معلمی را بسان شغل انبیاء می دانند چه عزت و احترامی و مقامی برتر و بالاتر از این می توان بر معلم تقدیم و هدیه کرد. امید که معلمان عزیز و همه دست اندرکاران آموزش و پرورش بیشترین وظیفه خویش را در دگرسازی و شاگرد پروری که همان دعوت عملی است و سخنان معصومان جلوه گر است صرف نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 63

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 35
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    99
  • دانلود: 

    65
چکیده: 

هدف تحقیق حاضر بررسی علل و عوامل موثر بر رضایت شغلی معلمان ناحیه دو شهر ارومیه است این موضوع با جامعه آماری 1600 نفر معلمان شهر ارومیه که به تفکیک جنسیت 342 نفر معلم آقا و 1258 نفر معلم خانم بررسی شد و در این بررسی از تحقیق میدانی (field stydy) و همچنین از پرسشنامه به عنوان ابزارجمع آوری اطلاعات استفاده شده است و واحد آماری و تحلیل ما را معلمان ناحیه دو تشکیل میدهد. برای سنجش این موضوع فرضیه های و با توجه به چهارچوب تئوری، پیشینه تحقیق و مدل تحلیل تحقیق کرده که عبارت اند از: سن، جنس، وضع تحصیلات ف وضعیت تاهل، سابقه خدمت، وضعیت استخدامی، تشویق و قدردانی، امکانات و تسهیلات رفاهی، مشارکت در تصمیم گیر یها، حقوق و مزایا رضایت و مدیریت، روابط حسنه با همکاران و ارتباط همه متغیر های فوق با میزان رضایت به آزمون گذاشته شد و فرضیه های بین سن و حقوق دریافتی با میزان رضایت رابطه معنی داری وجود دارد تایید شدند. شیوه های تجزیه و تحلیل به دو صورت شکل گرفته است: 1-به صورت توصیفی که شامل فراوانی مطلق و درصد های آن 2-به صورت استنباطی: شامل آزمون های t. test، rپییرسون و آنالیز واریانس، و در پایان نیز منابع و پیوست ها آورده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 99

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 65
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    50
  • دانلود: 

    23
چکیده: 

سازمان ها از جمله عواملی هستند که تأثیر کبیری بر اقتصاد یک کشور دارند. سازمان ها با تولید کالا و خدمات، اشتغال زایی، جذب سرمایه گذاری و افزایش تولیدات داخلی به رشد و پیشرفت اقتصاد کشور کمک می کند. این تأثیر از طریق ارتباطات سازمانی، سیاست گذاری و مدیریت منابع مالی، انسانی و مادی صورت می گیرد. بنابراین در نظر داشتن نقش سازمان ها و تأثیرات آنها بر اقتصاد یک کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مقاله حاضر به بررسی تاثیر سازمان های خصوصی و دولتی بر اقتصاد کشور می پردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 50

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 23
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    43
  • دانلود: 

    21
چکیده: 

طی بررسی های شناختی محقق روی دانش آموزان مورد مطالعه نتایج حاکی از این بود که نقاشی کودکان نتیجه آموزه های خودآگاه و ناخودآگاه آنها از مفاهیم گوناگون محیطی است که در قالب نقاشی بیان می کنند. هدف این تحقیق بررسی بازتاب تصویری محیط زیست و سلامتی در نقاشی های کودکان (6 الی 12 ساله )پسر و دختر در مدارس شهری ناحیه دو شهرستان ارومیه است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان 12-6 ساله شهری ناحیه دو شهرستان ارومیه است و نمونه آماری این تحقیق یک مدرسه دوشیفته شهری روستایی(مدرسه شفیع پور و شهید وکیلی است) که از هر مدرسه یک کلاس بصورت تصادفی ساده انتخاب شده است پژوهش حاضر کاربردی از نوع توصیفی پیمایشی است. روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده است متغیرهای مورد بررسی در نمون ها، نمادها و رنگهای استفاد ه شده در نقاشی هاست. نتایج بررسی های نمونه مورد مطالعه نشان داد تصویر خورشید در ذهن دانش آموزان مورد مطالعه بیانگر امنیت، خوشحالی، و گاها نماد پدر مطلوب است، طبیعت در ذهن آنها نماد نعمت الهی است، خانه نماد پناهگاه و هسته اصلی خانواد ه، ماشین از دید آنها نشانه قدرت، درخت بیانگر مشخصات شخصیتی، آسمان نماد پاکی، زمین نماد محکم بودن، ابروباران نماد ترس و اضطراب، شکل آدما نماد ادراک از تمایلات، کوه نماد مشکل و گاها عاطفه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 21
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    92
  • دانلود: 

    51
چکیده: 

اینترنت و دنیای مجازی جایگاه بروز تحول در فرهنگ هستند و بصورتمختلف بر فرهنگ و سبک زندگی تاثیر می گذارندبنابراین فضای مجازی در سطح جامعه جایگاهی را اشغال کرده اند که بطور فزایندهدر سطح ملی و بین المللی مطرح شده اند و محققان در این تحقیق به دنبال این هدف هستند که استفاده درست از اینترنت را برا نوجوانان نهادینه کنند نتایج تحقیق حاکی از آن است که-خانم ها بیشتر از آقایون آنلاین می شوند.-50% از افرادی که آنلاین می شوند درمورد سن، وزن، شغل، وضعیت تاهل و جنسیتشان دروغ می گویند.-20% از افرادی آنلاین می شوند، تاثیر منفی در زندگیشان تجربه می کنند.-تقریباً 50% از مشکلات خانوادگی به اینترنت مربوط است.-11% از افرادیکه آنلاین می شوند تدریجاً به اینترنت اعتیاد پیدا می کنند. مشکل اصلی این است که مشکل را متوجه نمی شویم و درمورد همه چیز احساس خوبی داریم. آدم ها می توانند هرجا که دوست دارند بروند، هرچیزی دوست دارند ببینند، هرکاری دوست دارند بکنند و هرکسی که دلشان می خواهد باشند. در اینترنت می توانند بدون اینکه دغدغه یک آدم واقعی بودن را داشته باشند، هر طور که دوست دارند رفتار کنند در دنیای مجازی جوابگویی، نظارت و نتایج اجتماعی وجود ندارد. بنابراین در پژوهش حاضر تلاش شد با شناخت معماری خاص اینترنت و شناخت دقیق از محیط کنشگر استفاده از فضای مجازی را بهینه نموده و آسیب های آن را برای نوجوانان کاهش دهیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 92

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 51
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    130
  • دانلود: 

    127
چکیده: 

فراترکیب حاصل با هدف بررسی روش های آموزش و مدیریت دانش آموزان سرآمد نگارش شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه ی گردآوری داد ه ها کیفی است که با روش پژوهش کتابخانه ای، از نوع مطالعات ثانوی و فراترکیب است. با توجه به تعدد دانش آموزان سرآمد در مدارس و چالش های آموزش و مدیریت این دانش آموزان این پژوهش انجام گرفته است. جامعه ی این پژوهش مقالات منتشرشده در منابع اطلاعاتی، مجلات و نشریات معتبر داخلی، مانند, Noormags, CIVILIKA SID, وهمچنین بانک های اطلاعاتی معتبر خارجی، مانند, ELSEVIER, Springer, Scopus, sciencedirect, ProQuest, Scholary Journal می باشد که 312 مقاله در مرحله اول مورد مطالعه قرار گرفت و مقالاتی که با سؤال و هدف پژوهش، عنوان پژوهش، چکیده، محتوا و روش پژوهش تناسبی نداشتنددر چند مرحله حذف شدند. دست آخر 37 مقاله مورد بررسی دقیق قرار گرفتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 130

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 127
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    111
  • دانلود: 

    121
چکیده: 

در این تحقیق جامعه آماری پژوهش کارکنان بخش خدمات اجتماعی و کارآفرینی شهرداری تهران مناطق 22 گانه هستند، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 152 افراد به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب شده و پرسشنامه تحقیق میان آن ها توزیع شد. در ادامه با استفاده از پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت به بررسی متغیرهای پژوهش پرداخته شد و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای Spss 24 استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از این است که عوامل اقتصادی و زیرساختی بر کارآفرینی شهری تاثیر دارند. اما عوامل انسانی –,اجتماعی بر کارآفرینی شهری تاثیر ندارند. نتایج همچنین نشان داد عوامل پایداری اقتصادی و عوامل پایداری زیست محیطی بر توسعه پایدار شهری تاثیر دارند. اما عوامل پایداری اجتماعی بر توسعه پایدار شهری تاثیر ندارند همچنین بین عوامل کارآفرینی شهری و توسعه پایدار شهری رابطه معناداری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 111

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 121
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    103
  • دانلود: 

    45
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین پخش موسیقی در زنگ فارسی و هوش هیجانی و بروز خلاقیت دانش آموزان پسر ناحیه 2 شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1402 انجام گردید. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه گیری بصورت تصادفی ساده و برای حجم نمونه از روش فرمول کوکران استفاده شده است و جمع آوری اطلاعات به کمک سه پرسشنامه انجام پذیرفته می باشد. جامع آماری مورد مطالعه دانش آموزان ابتدایی پسر ناحیه 2 ارومیه است. تحلیل داده های حاصل از پژوهش نشان داد که رابطه ی میان استفاده پخش موسیقی در زنگ فارسی با هر دو متغیر هوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری است. این نتایج می تواند مورد استفاده استفاده مدیران آموزشی، مدیران مدارس و معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 ارومیه قرار بگیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 103

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 45
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    56
  • دانلود: 

    33
چکیده: 

در این پژوهش، هدف بررسی تاثیر هوشمندی کسب و کار بر چابکی عملیاتی با تاکید برنقش سرعت بینالمللی سازی شرکت و یادگیری شبکه است. جامعه آماری پژوهش 142 نفر از کارکنان شرکتهای دانشبنیان در تهران است. برای سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه استاندارد چنگ و همکاران (2020) بکار گرفته شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جهت پاسخ به سوالات و بررسی فرضیات تحقیق از نرم افزار SmartPLS3 و روش مدلسازی معادلات ساختاری و حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج نشان داد که هوشمندی کسب و کار بر چابکی عملیاتی، سرعت بینالمللی سازی و یادگیری شبکه تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین یادگیری شبکه و سرعت بینالمللی در رابطه بین هوشمندی کسب و کار و چابکی عملیاتی نقش میانجی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 56

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 33
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    98
  • دانلود: 

    52
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی کیفیت عملکرد سازمان آموزش و پرورش شهرستان شوشتر بر مبنای مدل EFQM بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، روش کمی از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان شوشتر به تعداد 60 نفر می باشد. با توجه به تعداد محدود جامعه آماری، از رویکرد سرشماری در جمع آوری داده ها بهره گیری شده است در این پژوهش برای ارزیابی کیفیت عملکرد سازمان آموزش و پرورش شهرستان شوشتر و جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه استاندارد ارزیابی عملکرد براساس مدل EFQM زمانی (1393) که شامل 50 گویه می باشد، استفاده شده است. در پژوهش حاضر جهت جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی به کمک نرم افزار EXCEL استفاده شد. یافته ها نشان داد امتیاز کیفیت عملکرد آموزش و پرورش شهرستان شوشتر براساس مدل تعالی سازمانی((EFQM از1000 امتیاز مدل برابر با 8/599 بدست آمد که امتیاز در معیار توانمندسازها 6/300 و معیار نتایج 2/299 بدست آمد. با توجه به یافته ها می توان چنین نتیجه گرفت که امتیاز حاصل از معیار توانمندسازها، معیار نتایج و همچنین مجموع امتیازها، کیفیت عملکرد سازمان آموزش و پرورش شهرستان شوشتر براساس مدل EFQM از وضعیت نسبتا مطلوبی برخوردار می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 98

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 52
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    144
  • دانلود: 

    84
چکیده: 

از آن جهت که یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش هدر رفتن استعداد دانش آموزان، به وسیله ی اضطراب امتحان است؛ برای کنترل این نوع اضطراب باید هر کوششی که ممکن است صورت گیرد، تا کنون تحقیقات زیاد برای بررسی تاثیر عوامل مختلف بر اضطراب امتحان دانش آموزان و دانشجویان و با هدف کنترل این عوامل صورت گرفته. یکی از عواملی که تا کنون به حد زیادی مورد غفلت قرار گرفته، تاثیر رفتار مراقبان امتحانی بر اضطراب امتحان دانش آموزان است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تغییر رفتار مراقبان امتحان ( در جهت مثبت)، بر روی اضطراب امتحان دانش آموزان است. روش ها: این مقاله با شیوه ی اقدام پژوهی به بررسی تاثیر تغییر رفتار مراقبان امتحانی براضطراب امتحان دانش آموزان سال دوازدهم گروه علوم انسانی متوسطه ی دوم پسرانه ی نظامی گنجوی شهرستان شاهین دژ پرداخته است. پرسشنامه ی استفاده شده در این پژوهش برای سنجش میزان اضطراب امتحانی دانش آموزان، پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1975) است. یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که با تغییر رفتار مراقبان جلسه ی امتحان، از رفتار موجود به سمت رفتار مطلوب، میزان اضطراب امتحان دانش آموزان کاش میابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 84
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    65
  • دانلود: 

    46
چکیده: 

امروزه وضعیت محیط زیست در کشورهای در حال توسعه به علت عدم بکارگیری بهینه فناوری، بهره وری پایین، سطح درآمد سرانه کمتر که موجب افزایش فشار به محیط زیست می شود، چندان مناسب نیست. لذا دولت ها و مردم به این نتیجه رسیده اند که از روند حرکت تولید و مصرف سبز دفاع کنند. به طور کلی موفقیت بازار محصولات سبز نیاز به توسعه ذهنیت مطلوب در میان مشتریان دارد. براین اساس پژوهش حاضر، با هدف مدلسازی عوامل مؤثر بر بازاریابی سبز در بین تولیدکنندگان مواد غذایی استان بوشهر به صورت کمی –,کیفی انجام گرفت. بخش اول که به روش کیفی و با نظرخواهی از 20 نفر خبره در حوزه بازاریابی سبز و تولیدکنندگان مواد غذایی انجام و با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت. بخش دوم به مدلسازی عوامل مؤثر بر بازاریابی سبز روش کمترین مربعات جزیی پرداخته است. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای ساختارمند از 180 نفر از کارکنان تولیدی های مواد غذایی در استان بوشهر بدست آمد که بر اساس جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان به روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده بودند. روایی صوری (با بکارگیری نظر کارشناسان) و پایایی ابزار پژوهش (آلفای کرونباخ از 711/0 تا 9275/0) تأیید شد. یافته های پژوهش نشان داد، کاهش بحران های زیست محیطی، سازگاری محصولات تولیدی با محیط زیست و توسعه ذهنیت مطلوب در میان مشتریان موثرترین عوامل بر بازاریابی سبز بودند. علاوه براین بر طبق نتایج بخش دوم، اثرگزاری همه عوامل شناسایی شده بجز زمینه اجتماعی و حمایت و پشتیبانی دولت بر بازاریابی سبز مورد تائید قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 65

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 46
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    86
  • دانلود: 

    31
چکیده: 

وجود یک سیستم کارآمد مدیریت منابع انسانی الکترونیکی با کارکرد مناسب و با توسعه یادگیری سازمانی و قدرتمند ساختن کارکنان، اثربخشی سازمانی را بالا می برد. این تحقیق نیز با هدف بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی الکترونیک و سرمایه اجتماعی بر اثربخشی سازمانی معلمان مدارس متوسطه اول و دوم شهر مریوان انجام شده است. تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. پرسشنامه تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی بر روی 290 نفر از معلمان زن و مرد شاغل در متوسطه اول و دوم شهر مریوان اجرا شده است. نتایج توصیفی تحقیق نشان داد که مدیریت منابع انسانی الکترونیک در مدارس و آموزش و پرورش مریوان در حد متوسطی بوده است. همچنین میزان سرمایه اجتماعی معلمان شاغل در مریوان متوسط به بالا بوده است و میزان اثربخشی سازمانی معلمان شاغل در مدارس متوسطه اول و دوم شهر مریوان نیز بالا بوده است. آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که بین مدیریت منابع انسانی الکترونیکی و اثربخشی سازمانی معلمان مدارس متوسطه اول و دوم شهر مریوان رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشته است. همچنین بین سرمایه اجتماعی سازمانی و اثربخشی سازمانی معلمان مدارس متوسطه اول و دوم شهر مریوان رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 86

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 31
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    115
  • دانلود: 

    77
چکیده: 

آمایش سرزمین در سیستم حرفه ای امروزی و دانشگاهی ایران تنها به برنامه ریزی فضایی در مقیاس ملّی و منطقه ای اطلاق می شود. در واقع و در سیستم حرفه ای جهانی، بخشی از مفهوم کلّی برنامه ریزی شهری و منطقه ای به حساب می آید. آمایش سرزمین اشاره دارد به روش ها و رویکردهای استفاده شده توسط بخش خصوصی و عمومی به منظور اثرگذاری بر توزیع جمعیت و فعالیت ها در فضاهای با مقیاس های گوناگون. آمایش سرزمین، ارزیابی نظام مند عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…,به منظور یافتن راهی برای تشویق و کمک به جامعه بهره برداران در انتخاب گزینه هایی مناسب برای افزایش و پایداری توان سرزمینی در جهت برآورد نیازهای جامعه است. به بیانی دیگر، توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیای کلیه فعالیت های اقتصادی-اجتماعی در پهنه سرزمین نسبت به قابلیت ها و منابع طبیعی و انسانی را آمایش سرزمین می گویند. از مهم ترین خصوصیات برنامه آمایش سرزمین جامع نگری، کیفیت و سازماندهی فضایی آن است. پایدارترین آرایشی که به سه مؤلفه مهم جمعیت-سرمایه-منابع طبیعی و محیطی یک منطقه یا سرزمین ختم می شود برنامه آمایش سرزمین نامیده می شود. سندی است که با توجه به اکوسیستم داخلی و بیرونی زمین و بر اساس میزان تأثیر و نقش آفرینی عوامل متعدد برای زندگی بهتر و تعامل بیشتر با طبیعت تنظیم می گردد. عوامل نقش آفرین می توانند زمین شناختی، آب و هوایی و قابلیت های اقلیمی منطقه باشند که شناخت و منظور نمودن آنها در برنامه ها می تواند در میزان تعامل جمعیت های انسانی با محیط در جهت برآورده کردن نیازهای حیاتی چون آب، هوا، غذا و نیازهای امنیتی و تاب آوری انسان در مقابل حوادث طبیعی مؤثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 115

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 77
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین فساد ادراک شده و درجه بین المللی شدن شرکت های کوچک و متوسط از طریق دیجیتالی شدن فرایند تجارت انجام شده است. همچنین، این تحقیق به بررسی اثر تعدیل کننده سن شرکت بر همبستگی بین فساد ادراک شده و دیجیتالی شدن فرایندهای تجارت می پردازد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی –,پیمایشی از نوع همبستگی است. گردآوری داده ها به دو روش کتابخانه ای و میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه طیف لیکرت صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل سطوح مدیریت و کارشناسان ارشد پنج شرکت برتر صادارتی به کشور روسیه در تهران به تعداد 113 نفر می باشد. حجم نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران برابر با 78 نفر در نظر گرفته شده است که به صورت در دسترس انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده است مورد سنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده های جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار 24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و نرم افزارSmart PLS استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که فساد ادراک شده با دیجیتالی شدن فرایندهای تجارت رابطه مثبت دارد. علاوه بر این، یافته ها نشان می دهد که دیجیتالی شدن فرایندهای تجاری با درجه بین المللی شدن ارتباط مثبت دارد و و , دیجیتالی شدن فرایندهای تجاری رابطه بین فساد ادراک شده و میزان بین المللی شدن را واسطه می کند. نقش تعدیلگر سن شرکت در تاثیرگذاری فساد ادراک شده بر دیجیتالی سازی فرآیند تجارت مورد تایید قرار نگرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    143
  • دانلود: 

    99
چکیده: 

هدف این تحقیق بررسی رابطه تیپ شخصیتی (برون گرا درون گرا )با رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان ناحیه دو آموزش و پرورش شهرستان ارومیه می باشد جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمان ابتدایی ناحیه دو به تعداد 1600معلم که 342نفر معلم آقا و 1258 نفر معلم خانم می باشد. آزمودنی ها در این پژوهش شامل 310 نفر از معلمان ناحیه دو می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طیق جدول مورگان به دست آمده و در آزمون شرکت کردند. پرسشنامه ها بصورت مجازی توسط پژوهشگران درگروه معلمان در پیام رسان شاد درمیان معلمان پخش گردید که از پرسشنامه هایی که توزیع شد نوع پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی (همبستگی )است و داده ها به وسیله ی میدانی و از طریق سه پرسشنامه (1)پرسشنامه شخصیتی آیزنک، که توسط آیزنک در سال 1965 ساخته شده است. (2)پرسشنامه رضایت شغلی (JDI)که توسط ویسوکی و کروم ابداع گردیده پرسشنامه تعهد سازمانی تألیف محمد مقمی درسال 1380، که دارای 15 سؤال می باشد جمع آوری شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آمارتوصیفی و آمار استنباطی ( شامل آزمون همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه ) استفاده شد بدین منظور ازنرم افزار SPSS استفاده شد. با توجه به اطلاعات به دست آمده میزان رضایت شغلی درون گراها بیشتر از برون گراهاست و بین میزان تعهد سازمانی تیپ برونگرادرونگرا تفاوتی وجود ندارد، رابطه ی رضایت شغلی و تعهد سازمانی مثبت است. بیشترین میزان رضایت شغلی مربوط به معلمان با تحصیلات لیسانس و بیشترین میزان تعهد سازمانی مربوط به معلمان با تحصیلات دیپلم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 143

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 99
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    138
  • دانلود: 

    62
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر برسی میزان موفقیت در تحصیل دانش آموزان روستایی در مقایسه با دانش آموزان شهرستانی در استان آذربایجان غربی مابین سالهای 1380 تا 1400 بوده است. روش این پژوهش از نوع همبستگی و از جمله تحقیقات کاربردی می باشد. جامعه مورد مطالعه که دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان اذربایجان غربی(شهر و روستا) می باشد. برابر 1500 نفر می باشند. که نهایتا 241 نفری به صورت تصادفی انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفته است. در این پژوهش از روش های آماری همبستگی پیرسون برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتیجه ایی که از این پژوهش بدست آمد: جنسیت و محل سکونت در استفاده در این راهبردها و موفقیت تحصیلی موثر میباشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 138

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 62
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    67
  • دانلود: 

    158
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین استفاده از هنرهای تجسمی و تصویری با پیشرفت تحصیلی و بروز خلاقیت دانش آموزان پسر ناحیه 2 شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1402 انجام گردید. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه گیری بصورت تصادفی ساده و برای حجم نمونه از روش فرمول کوکران استفاده شده است و جمع آوری اطلاعات به کمک سه پرسشنامه انجام پذیرفته می باشد. جامع آماری مورد مطالعه دانش آموزان ابتدایی پسر ناحیه 2 ارومیه است. تحلیل داده های حاصل از پژوهش نشان داد که رابطه ی میان استفاده از هنرهای تجسمی تصویری با هر دو متغیر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری است. این نتایج می تواند مورد استفاده استفاده مدیران آموزشی، مدیران مدارس و معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 ارومیه قرار بگیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 67

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 158
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    299
  • دانلود: 

    232
چکیده: 

افت تحصیلی به معنای نزول از یک سطح بالاتر به سطحی پایین تر در تحصیل و آموزش است این در حالی است که بسیاری از افراد افت تحصیلی را به معنای ناتوانی دانش آموز در یادگیری مواد درسی می دانند. بدون شک این تصوری نادرست است ناتوانی کودک در فراگیری دروس ممکن است از تواناییهای ذهنی محدود و ضعیف ناشی شود. افت تحصیلی از مباحث مورد توجهی می باشد که در سنوات اخیر ذهن دلسوزان نظام تعلیم و تربیت را به خود مشغول نموده و جهت جلوگیری از این پدیده راهکارهای متفاوتی ارائه شده است. راهکارهای عملیاتی و کاربردی که بعضا مثمر ثمر بوده و نتایج مثبتی نیز در بر داشته است. در این مقاله محققان نیز سعی کرده اند که با تجمیع آن دسته از راهکارهای آموزشی که زمینه کم رنگ شدن این پدیده مخرب را بدنبال می آورند، به بحث و بررسی پرداخته و پیشنهاداتی در این باب که فراخور دانش آموزان، باشد، ارائه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 299

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 232
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    289
  • دانلود: 

    127
چکیده: 

فلسفة تعلیم و تربیت درجایگاه یکی از فلسفه های مضاف، از دو زاویه قابل بررسی و مطالعه است: 1. دیدگاه های فیلسوفان دربارة تعلیم و تربیت؛ 2. رشتة دانشگاهی. فلسفة تعلیم و تربیت از نگاه اول، تاریخی به قدمت اندیشه ورزی و نظریه پردازی فیلسوفان شرق و غرب عالم در باب تربیت دارد؛ اما از نگاه دوم حدود یک قرن از عمرش سپری می شود. از فلسفة تعلیم و تربیت، بسته به نوع دید و مبانی فلسفی متناسب با آن، مفاهیم و تعاریف گوناگونی ارائه شده است: استنتاج آرای تربیتی از مبانی فلسفی، کاربرد فلسفه در تعلیم و تربیت، نظریة عمومی تعلیم و تربیت، تحلیل و پردازش مفاهیم و گزاره های تربیتی و مانند آن. نگارندة این مقاله، فلسفة تعلیم و تربیت را تبیین و اثبات مبادی تصوری و تصدیقی تعلیم و تربیت تلقی می کند و در سه سطح پیش استنتاجی یا باز یافت، استنتاجی یا کشف، و فرا استنتاجی یا خلق به بررسی فلسفة تعلیم و تربیت می پردازد. طراحی و اجرای تدابیر و راهکارهایی در سه سطح بازیافت، کشف و خلق، از شرایط اساسی پی ریزی فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 289

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 127
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    1176
  • دانلود: 

    533
چکیده: 

خلاقیت امروز یک کلمه محبوب در آموزش است(سلطانی و همکاران، 1400، ص3) به همین دلیل هدف از انجام این تحقیق بررسی و شناسایی روش ها و مهارتهای ایجاد تفکر خلاق در دانش آموزان و نوجوانان است. یکی از مسائلی که از دیرباز ذهن اندیشمندان، روانشناسان و دانشمندان علوم انسانی را به خود مشغول نموده است چگونگی رشد و پرورش خلاقیت و ابتکار عمل در دانش آموزان، نوجوانان و جوانان می باشد. اصولا یکی از شاخصه های رشد و ارتقای علمی در هر کشوری شکوفایی و تجلی خلاقیت و ابتکار عمل به عنوان زیر ساخت آن جامعه می باشد. جوامعی که بتوانند خلاقیت نسل جوان را احیاء و شکوفا سازند، از میزان قابل توجه توسعه-رشد و شکوفایی علمی برخوردار خواهند بود و بالعکس. به هر میزان که خلاقیت، پرورش و تعالی نباید رکود علمی، صنعتی و فرهنگی را باید برای آن جامعه انتظار داشت. خلاقیت مقوله ای است که علی رغم اهمیت فوق العاده درمباحث آموزشی سال ها زیر غبار فراموشی پنهان مانده است. اما اکنون گویا برخی بخش ها درآموزش و پرورش نقش حیاتی آن را باز شناخته اند و درصددند به مسئله خلاقیت بپردازند. این اثر حاصل مطالعه چندین کتاب و مقاله در این زمینه به علاوه تجارب شخصی محققان در نقش های معلمی و مدیریت است که امید است مورد توجه و استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1176

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 533
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    534
  • دانلود: 

    296
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان ابتدایی مدارس عادی و هوشمند شهر ارومیه در سال تحصیلی 1401-1402 بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه دانش آموزان مدارس ابتدایی عادی و هوشمند در سال 1402 در شهر ارومیه می باشند که از میان دانش آموزان مدارس عادی بالغ بر 366 نفر و از میان دانش آموزان مدارس هوشمند 208 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های انگیزش پیشرفت علی و مک اینرنی و نمره پیشرفت تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانش آموزان مدارس عادی و هوشمند در پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت و مؤلفه های آن تفاوت وجود دارد. به عبارتی دانش آموزان مدارس هوشمند از پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت بالاتری برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 534

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 296
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    1257
  • دانلود: 

    891
چکیده: 

رفتارهای پرخطر، رفتارهای بالقوه مخربی هستند که افراد به طور ارادی یا بدون اطلاع از عواقب احتمالی مرتکب می شوند. شیوع رفتارهای پرخطر تاثیرات نامطلوبی بر بهزیستی نوجوانان و جوانان خواهد داشت. جوان بودن بخش عمده جمعیت کشور و فقدان رویکردهای کل نگر و فراتحلیلی در پژوهش های آسیب شناسی از ضرورت های پژوهش در این حوزه است. به جهت بررسی شیوع رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان و جوانان، حدود 40 پژوهش در دهه 80 و 90 با روش کتابخانه ای و مروری، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. انواع رفتارهای پر خطر در این پژوهش عبارتند از پرخاشگری و خشونت، مصرف سیگار، مصرف قلیان، مصرف مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی، رفتار جنسی پیش از ازدواج. نتایج توصیفی و تحلیلی نشان می دهد کشور ایران به جز رفتار مصرف سیگار، در سایر رفتارهای پرخطر، با افزایش شیوع در جمعیت جوان و نوجوان مواجه است. علاوه بر افزایش کمی، کاهش سن شروع و افزایش شیوع رفتار پرخطر در دختران و زنان مشاهده می گردد. بررسی و مقایسه نتایج پژوهش ها نشان می دهد، فقدان مطالعات علمی کافی در بررسی رفتار پرخطر، ناهمگونی پژوهش ها در نتایج و آمارها، پراکندگی و مقطعی بودن پژوهش ها، نامشخص بودن تفکیک گروه های سنی، ابهام در آمارهای رسمی، فقدان مرکز جامع پایش رفتارهای پرخطر و معدود بودن پژوهش های شیوع شناسی ملی از مهم ترین چالش ها در بررسی تحقیقات شیوع شناسی کشور می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 891
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    751
  • دانلود: 

    432
چکیده: 

هدف اصلی در تدریس یادگیری می باشد، تدریسی که در آن یادگیری صورت نگیرد، دیگر تدریس نیست، معلمان و فراگیران رکن اصلی تدریس هستند. تدریسی موثر است که بیشترین یادگیری را داشته باشد با توجه به ماهیت دروس مختلف روش تدریس دروس متفاوت می باشد. انسان که موضوع تعلیم و تربیت و به عنوان یک عامل فعال در فرآیند تدریس مورد نظر است، نیازها و رغبتهای متفاوتی دارد اگر برنامه ها و سایر فعالیت های مدرسه با توجه به رغبت های محصلان تنظیم شوند در این صورت به طور فعال در آنها شرکت می کنند و در نتیجه نه تنها بهتر و آسان تر یاد می گیرند بلکه می آموزند که چگونه خود را با شرایط مدرسه وفق دهند لذا در این مقاله محققان به دنبال آن هستند که به تاثیر آزمایشگاه فعال در زمینه درس علوم در مدارس بپردازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 751

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 432
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button