تدرﯾ, ﺲ,ﻣ, ﻌ, ﮑ, ﻮ, س ﺷ, ﺎ, ﻣ, ﻞ,معکوﺲ,ﮐ, ﺮ, دن ﻓ, ﻌ, ﺎ, ﻟ, ﯿ, ﺖ, ﻫ, ﺎ, ی درون و ﺑ, ﯿ, ﺮ, ون ﮐ, ﻼ, س اﺳ, ﺖ, . روش سخنرانی شامل ﺗ, ﺪ, رﯾ, ﺲ,در ﭘ, ﯿ, ﺸ, ﺮ, ﻓ, ﺖ,ﺧ, ﻄ, ﯽ,است. ﻫ, ﺪ, ف ﭘ, ﮋ, وﻫ, ﺶ,ﺣ, ﺎ, ﺿ, ﺮ,ﻣ, ﻘ, ﺎ, ﯾ, ﺴ, ﻪ,اﺛ, ﺮ, ﺑ, ﺨ, ﺸ, ﯽ,روش ﻫ, ﺎ, ی ﺗ, ﺪ, رﯾ, ﺲ,سخنرانی و ﻣ, ﻌ, ﮑ, ﻮ, س بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان درمورد آزمایشگاه گندزداها اﺳ, ﺖ, . ﭘ, ﮋ, وﻫ, ﺶ,ﺣ, ﺎ, ﺿ, ﺮ,ﺑ, ﻪ,روش نیمه ﺗ, ﺠ, ﺮ, ﺑ, ﯽ,ﻃ, ﺮ, ح ﭘ, ﯿ, ﺶ,آزﻣ, ﻮ, ن-پساآزﻣ, ﻮ, ن ﺑ, ﺎ,دوگروه غیرتصادفی شامل 30دانشجوی سال دوم کارشناسی رشته مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی به روش نمونه گیری سرشماری دردسترس انجام شده است. داده ها با پرسشنامه محقق ساخت شامل سوالات دموگرافیکی (6) و آزمایشگاه گندزداها (51) مقیاس لیکرت 4قسمتی جمع آوری شده است. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزارSPSS نسخه 21 مدل آماری آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. میانگین نمرات گروه سخنرانی و تدریس معکوس به ترتیب 34/5±, 04/11 (42-4) و 27/5±, 98/11 (48-8) بدست آمد. تفاوت بین نمرات پیش آزمون دو گروه از نظر آماری معنادار بدست آمد (001/0=P). نمرات آگاهی (سواد سلامت) دوگروه ازنظر آماری معنادار بدست آمد (001/0=P). عملکرد دانشجویان در روش تدریس معکوس عملکرد بهتری از روش سخنرانی داشتنند. تحلیل نتایج نشان دادند که روش تدریس معکوس در افزایش میزان آگاهی دانشجویان مؤثرتر و اقتصادی تر بود. این روش منجر به افزایش آگاهی و عملکرد دانشجویان می شود، ممکن است به عنوان جایگزینی برای آموزش های سنتی مانند روش سخنرانی در دانشگاه های علوم پزشکی در کشور بکار رود.