با توجه به شیوه تربیت خانواده ها وآگاه نبودن آنها از تربیت صحیح باعت شده که فرزندان وابسته به گروه هم سالان با بزرگترها بار بیایند از خود اراده و انگیزه نداشته باشند و این به خاطر پایین بودن عزت نفس و اعتماد به نفس در آنها، البته عزت نفس به سه مرحله دارد اول عزت نفس پایین، دوم عزت نفس بالا، که مورد بحث ما نیست، عزت نفس متعارف که مورد بحث ونظر ما است، این بحران شخصیتی باعث شده که نوجوان از خود اراده نداشته باشد و همیشه منتظر تایید یا نظر همسالان یا خانواده باشد. همیشه استرس اضطراب داشته باشد. افسرده گوشه گیر شود. درکل انسان بدون عزت نفس و اعتماد به نفس بی هدف به زندگی خود ادامه می دهد انگیزه و نشاط ندارد البته عزت نفس درجاتی دارد نباید عزت نفس در افراد باعث شود که افراد فقط به خواسته های خود توجه کند. عزت نفس مغرضانه و غیرواقعی در مورد خودباورهای بی ثبات درمورد برتری فردی خوب نیست چنین برداشتی ازعزت نفس، اشتباه است، یعنی نبایدخودشیفتگی مفرط، داشته باشیم باید واقع بین باشیم و خود را به اندازه متعادل دوست داشته باشیم، این عزت نفس است، که باید باشد نه خودشیفتگی مفرط، در این پژوهش به هدف: دراین پژوهش انجام شده به دنبال افزایش عزت نفس واعتمادبه نفس درنوجوانان ترک تحصیل نکردن آنها و طلاب حوزه علمیه، ایجاد انگیزه در نوجوانان برای وارد شدن به حوزه علمیه قرآنی صورت گرفت. روش کار: این پژوهش از نوع کتابخانه ای همبستگی پیرسون است با هماهنگی های انجام شده با استفاده از جدول مورگان و کرسجی تعداد 15 نفر از طلاب حوزه علمیه قرانی امام حسین (ع) شهر همدان در پایه سوم به صورت تصادفی انتخاب ومورد آزمون قرارگرفتند. پرسش نامه از هرکدام از متغیرهای مستقل و وابسته بین طلاب پایه سوم توضیع شد. پاسخ ها جمع آوری گردید. بعد از جمع آوری داده ها آنها را به وسیله تحلیل آماری پیرسون مورد برسی قرارگرفت. روایی پرسش نامه ها مورد تایید استاد قرار گرفت. از لحاظ پایایی نیز آنها همسو بودند. یافته ها: رابطه مثبت و معنا داری بین دو متغیر عزت نفس و ذهن آگاهی وجود دارد (r=. 248, n=15, p˂ . 05). ارتباط معناداری بین اعتماد به نفس و ذهن آگاهی وجود دارد (r=. 399, n=15, p˂ . 05). طبق محاسبات بدست آمده از ضریب همبستگی پیرسون، بین عزت نفس و ذهن اگاهی به نحوه معناداری رابطه وجود دارد، اگرچه ارتباط بین هر دو متغیر (متغیرهای سوال اول و دوم) مثبت و معنادار می باشد اما به نوبه خود ارتباطی ضعیف در نظر گرفته می شود. ضریب همبستگی بین. 10 و. 29، همبستگی ضعیف می باشد. از انجایی که ارتباط بین عزت نفس-ذهن آکاهی. 248 و ارتباط اعتماد بنفس-ذهن آگاهی. 399 می باشد، لذا ارتباط آنها ارتباطی ضعیف تلقی می شود. نتیجه: اگر اعتمادبه نفس وعزت نفس بین نوجوانان افزایش یابد باعث ایجاد انگیزه، هدف، نشاط، در آنها می شود آینده بهتری در انتظار آنهاست. به دیگران وابسته نیستند. هدف خودرا دنبال می کنند وبه عقاید خود احترام قائل هستند. ازدیگران تاثیر نمی پذیرندبه خودمتکی هستند.