گردشگری یکی از مهمترین رویکردهای ملل مختلف به منظور توسعه پایدار است. از این رو، توجه بیشتر به انواع گردشگری می تواند نقش مهمی در اقتصاد بازی کند. ایران نیز، از جنبه های تاریخی و فرهنگی، مقصد گردشگری مهمی در منطقه است. اصطلاح گردشگری غذا، گونه ای از گردشگری را معرفی می کند که مواد غذایی را یکی از انگیزه ها برای سفر به شمار می آورد. گردشگری غذا می تواند به عنوان سفری به مقصدی برای اهداف فرهنگی با تجربه های منحصربه فرد و غذاها در آن مقصد تلقی می شود. غذا از مهم ترین عوامل در تصمیم گیری گردشگران برای سفر به مقصدی خاص است. غذاهای محلی استان خوزستان از تنوع بالایی برخوردار هستند و به حدی نوع غذاهای ارائه شده آن زیاد و گوناگون است که می توان آن را یکی از پرچم داران صنعت غذایی ایران لااقل برای بخش توریست و گردشگری کشورمان تلقی کنیم. اغلب غذاهای این منطقه خصوصا غذاهای آبادان به دلیل بکار بردن طیف وسیعی از ادویه جات و چاشنی های مختلف، مطابق با ذائقه بسیاری از مسافران ناآشنا به فرهنگ غذای جنوب کشور می باشد. گردشگری غذایی همان طور که تشریح شد می تواند ابزاری باشد برای توسعه اقتصادی به همراه توسعه پایدار. با توجه به انواع غذاهای محلی و همچنین خیابان های محلی برای سرو غذاهای محلی، این استان و به طور خاص شهر آبادان دارای پتانسیل ویژه برای جذب گردشگر غذایی است. با این حال باید استراتژی های بازاریابی گردشگری غذایی برای این استان تدوین شود.