زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی و نشخوار فکری یکی از شایع ترین مشکلات هیجانی است که زندگی گروه های مختلف به ویژه نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شهرکرد است. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون، و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرکرد، در سال تحصیلی 97-1396 است. حجم نمونه به تعداد 40 نفر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. اعضای گروه آزمایش، به صورت گروهی تحت آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسش نامه نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی بود. داده ها با روش های آمار استنباطی اندازه گیری های مکرر تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: : نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشخوار فکری(17/52=F، 0/01P<) و اضطراب اجتماعی(20/16=F، 0/01P<) تأثیر معناداری دارد. همچنین یافته ها نشان داد کاهش نشخوار فکری (5/97F=، 0/01P<) و اضطراب اجتماعی (14/57=F، 0/01P<) در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است. نتیجه گیری: توجه به آموزش تنظیم هیجان در مدارس اهمیت زیادی دارد و عامل مهمی در کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر به شمار می رود.