مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

865
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مداخله ی آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران در سال 96-1395

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 65

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه با رشد روزافزون آمار عمل سزارین مواجه هستیم, در حالی که این عمل نوعی فناوری غیرضروری پزشکی به حساب می آید و غافل از اینکه انجام عمل سزارین بدون دلیل پزشکی, دارای عواقب زیانباری برای مادر و نوزاد است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله ی آموزشی بر اساس مدل رفتار برنامه ریزی شده بر انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران در سال 96-1395 انجام شد. مواد و روش ها: این تحقیق یک مطالعه ی نیمه تجربی شاهددار و از نوع قبل و بعد با گروه کنترل است. تعداد 120 زن باردار نخست زای مراجعه کننده به این مراکز به روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. داده ها به وسیله ی پرسش نامه ی محقق ساخته, مبتنی بر سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده, جمع آوری و پس از تأیید روایی و پایایی بین نمونه های آماری توزیع شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 16 تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: یافته های توصیفی نشان داد گروه های مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت شناختی همگن هستند. یافته های استنباطی نیز نشان داد بین میانگین دو گروه مداخله و کنترل در تمام سازه ها به جز سازه ی رفتار, قبل از اجرای مداخله ی آموزشی تفاوت معنی داری وجود ندارد (0/001P). نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که برنامه ی آموزشی بر انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخست زا برای انتخاب زایمان طبیعی به جای سزارین تأثیر مثبت دارد؛ بنابراین می توان برای انتخاب نوع زایمان (زایمان طبیعی) در این زنان از سازه های مدل رفتار برنامه ریزی شده استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، زینب، جلیلی، زهرا، و شجاعی زاده، داوود. (1398). تأثیر مداخله ی آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران در سال 96-1395. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7(1 )، 55-65. SID. https://sid.ir/paper/242500/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی زینب، جلیلی زهرا، شجاعی زاده داوود. تأثیر مداخله ی آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران در سال 96-1395. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1398؛7(1 ):55-65. Available from: https://sid.ir/paper/242500/fa

    IEEE: کپی

    زینب مرادی، زهرا جلیلی، و داوود شجاعی زاده، “تأثیر مداخله ی آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در انتخاب نوع زایمان در زنان باردار نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران در سال 96-1395،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 7، no. 1 ، pp. 55–65، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242500/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button