مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,302
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,301
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 117

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان پادگان 321 اشراف نیروی زمینی ارتش مرند انجام یافت. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل است. به منظور دستیابی به این هدف از میان تمامی سربازان پادگان 321 اشراف نیروی زمینی ارتش مرند که به تعداد 1500 نفر در سال 1397 بود, براساس جدول مورگان 250 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و آزمون پرخاشگری و سلامت روانی بین آنها انجام شد. از این تعداد 30 نفر از سربازانی که در آزمون پرخاشگری و سلامت روانی نمرات بالاتری کسب کرده بودند, انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. جلسات آموزش گروهی به صورت یک جلسه در هفته, 8 جلسه ی 90دقیقه ای برگزار شد. پس از آن هر دو گروه آزمون و کنترل در معرض اجرای پس آزمون قرار گرفتند. پرسش نامه ی پرخاشگری باس و پری (AQ) و پرسش نامه ی سلامت روانی گلدبرگ و هیلر در دو گروه اجرا شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش ذهن آگاهی بر مؤلفه های پرخاشگری بین سربازان نیروی نظامی در سطح معنی داری 0/05>P تأثیر داشت. همچنین آموزش ذهن آگاهی بر مؤلفه های سلامت روانی بین سربازان نیروی نظامی در سطح معنی داری 0/05>P تأثیر داشت. نتیجه گیری: نتیجه گرفته می شود که به کارگیری فنون و آموزش های ذهن آگاهی بر کاهش پرخاشگری و بهبود سلامت روانی بین سربازان مؤثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رستمی، حسین، فتحی، آیت اله، و خیری، ایاز. (1398). بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7(1 )، 109-117. SID. https://sid.ir/paper/242503/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی حسین، فتحی آیت اله، خیری ایاز. بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1398؛7(1 ):109-117. Available from: https://sid.ir/paper/242503/fa

    IEEE: کپی

    حسین رستمی، آیت اله فتحی، و ایاز خیری، “بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 7، no. 1 ، pp. 109–117، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button