مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,188
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

830
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتباریابی پرسش نامه ی استرس فرهنگ پذیری بر روی نوجوانان پناهنده ی افغانستانی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 54

چکیده

 زمینه و هدف: بیش از نیمی از جمعیت پناهندگان افغانستانی در ایران را نوجوانان تشکیل می دهند. یکی از موانع مهم سازگاری این نوجوانان با محیط جدید, استرس فرهنگپذیری است که می تواند سلامت جسمی و روانی آنان را تهدید کند. بدین منظور, برای شناسایی استرسورهای فرهنگپذیری, برای اولینبار در ایران, به اعتباریابی پرسش نامه ی استرس فرهنگپذیری در نوجوانان پناهنده ی افغانستانی پرداخته شد. مواد و روش ها: جامعه ی آماری پژوهش, کلیه ی دانش آموزان نوجوان پناهنده ی افغانستانی در ایران هستند, که در مدارس بین الملل و خودگردان تهران مشغول به تحصیل اند. به صورت تصادفی 406 نفر 14 تا 18ساله انتخاب شدند (166 پسر و 240 دختر). ابزار این پژوهش, پرسش نامه ی استرس فرهنگ پذیری است که به بررسی روایی ترجمه, روایی محتوایی, روایی سازه می پردازد. یافته ها: نتایج نشان داد این مقیاس از روایی محتوایی خوبی برخوردار است. همچنین ساختار سهعاملی این مقیاس در نمونه ی نوجوانان پناهنده ی افغانستانی در ایران تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد متغیرهای استرس فرایند محوری 32/76 درصد, استرس اجتماعی 9/43 درصد و تبعیض ادراکشده 3/47 درصد واریانس را تبیین می کنند که درمجموع حدود 46 درصد واریانس توسط این سه عامل تبیین شده است. شاخص نیکویی برازش برابر با 0/40 است که نشان می دهد در حد مطلوب قرار دارد. نتیجه گیری: از این ابزار می توان برای شناسایی عوامل خطر در میان جمعیت نوجوانان پناهنده استفاده کرد. همچنین این ابزار می تواند چالش های انطباق مثبت با محیط جدید را بررسی و از اختلالات روانی مرتبط با استرس فرهنگ پذیری پیشگیری کند. لازم است محققان هنگام ارزیابی استرس فرهنگ پذیری به بافت و وضعیت اجتماعی و فرهنگی بیشتر توجه کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، باقر، حیدری نسب، لیلا، روشن، رسول، و غلامی فشارکی، محمد. (1398). اعتباریابی پرسش نامه ی استرس فرهنگ پذیری بر روی نوجوانان پناهنده ی افغانستانی در ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7(1 )، 46-54. SID. https://sid.ir/paper/242506/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی باقر، حیدری نسب لیلا، روشن رسول، غلامی فشارکی محمد. اعتباریابی پرسش نامه ی استرس فرهنگ پذیری بر روی نوجوانان پناهنده ی افغانستانی در ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1398؛7(1 ):46-54. Available from: https://sid.ir/paper/242506/fa

    IEEE: کپی

    باقر رضایی، لیلا حیدری نسب، رسول روشن، و محمد غلامی فشارکی، “اعتباریابی پرسش نامه ی استرس فرهنگ پذیری بر روی نوجوانان پناهنده ی افغانستانی در ایران،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 7، no. 1 ، pp. 46–54، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242506/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا