مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

314
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر و یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش بر بهبود انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 98

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر و یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش بر بهبود انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص است. روش پژوهش, نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه های نابرابر و پیگیری یک ماهه است. جامعه آماری پژوهش, دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به کلینیک های پندار و آتیه در شهر تهران, در سال تحصیلی 1397-1398 هستند که از بین آن ها 58 دانش آموز (32 پسر و 26 دختر) مبتلا به اختلال یادگیری خاص به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و 14 نفر در گروه آزمایشی اول, 15 نفر در گروه آزمایشی دوم, 16 نفر در گروه آزمایشی سوم و 13 نفر در گروه گواه به صورت تصادفی قرار گرفتند. برای اندازه گیری عملکرد انعطاف پذیری شناختی, از آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین (WCST) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس, با اندازه گیری مکرر, در نرم افزار SPSS 24 تحلیل شد. یافته ها نشان داد بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر و تلفیق آن با یکپارچگی حسی به طور معنادار انعطاف پذیری شناختی را در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بهبود می بخشد (01/0>P). یکپارچگی حسی نیز به طور معنادار انعطاف پذیری شناختی را در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص افزایش می دهد (05/0>P), اما بین این سه روش در بهبود انعطاف پذیری شناختی تفاوتی وجود ندارد. از این رو می توان از بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر و یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش در بهبود انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیروزی، ستاره، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه، طالع پسند، سیاوش، و نوکنی، مصطفی. (1400). مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر و یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش بر بهبود انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(3 (پیاپی 36) )، 85-98. SID. https://sid.ir/paper/952374/fa

    Vancouver: کپی

    فیروزی ستاره، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، طالع پسند سیاوش، نوکنی مصطفی. مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر و یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش بر بهبود انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1400؛12(3 (پیاپی 36) ):85-98. Available from: https://sid.ir/paper/952374/fa

    IEEE: کپی

    ستاره فیروزی، خدیجه ابوالمعالی الحسینی، سیاوش طالع پسند، و مصطفی نوکنی، “مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر و یکپارچگی حسی و تلفیق این دو روش بر بهبود انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 12، no. 3 (پیاپی 36) ، pp. 85–98، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952374/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button