مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,369
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,996
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدریس دانشگاهی: کدام روش؟ کدام الگو؟

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 78

چکیده

 تدریس ازجمله فعالیت هایی است که تعریف آن با همه سهولت ظاهری, از صعوبت زیادی برخوردار است, نقش انکارناپذیر این فعالیت در فرایندهای آموزشی و پرورشی, موجب شده است که برای وضع مطلوب آن اندیشه ورزی شود و الگوهایی ارائه شوند, این تلاش ها با دستاوردهایی متنوع همراه بوده اند و به تبع آن, شواهد و دلایلی برای دفاع از الگوهای مورد نظر تهیه و تولید شده اند, اما «آیا با اطمینان میتوان از یک روش, الگو یا راهبرد مناسب تدریس سخن گفت و دفاع کرد, به گونه ای که آن روش یا الگو یا راهبرد به مثابه یک راه, معلم (از آموزگار تا استاد دانشگاه) را به مقصود برساند؟», طرح اساسی در این مقاله (که مخاطب خاص خود را مدرسان دانشگاهی میداند), آن است که در اصل «معلمی کردن» با عمل در موقعیت های منحصر به فرد همراه است و برای چنین عملی «قابلیت تولید روش بر اساس دانش», نقشی محوری بازی میکند. آنان که به افتخار معلمی در می آیند, نمی توانند برای اعمال خود به راهبرد, الگو و روشی خاص دل ببازند و بر آن اساس به سراغ هر موضوع و هر مخاطبی در هر شرایط و هر زمان, بروند, با وجود این, هرگاه به بازشناسی عمل «معلمی کردن» اقدام شود, میتوان با تسامح به گونه هایی از عمل دست یافت که برای باخبر کردن دیگران, مفید خواهند بود, این گونه های عمل معلمی را میتوان با عنایت به نقشی که استاد و دانشجو (معلم و شاگرد) در هریک از چهار مرحله (آغاز, استمرار, اثربخش ساختن و ارزشیابی) فرایند تدریس ایفا می کنند, در قالب شانزده مورد معرفی کرد و نام راهبرد تدریس بر آنها نهاد, در عین حال, بر این مدعا تاکید میشود که بر اساس نتایج حاصل از پژوهشهای حوزه تدریس, هیچیک از راهبردهای تدریس, بدون درنظرگرفتن شرایط, اهداف, مخاطب و هزینه آن, بر دیگری ارجحیتندارند اما, آگاهی از راهبردهای تدریس و تامل بر تجارب تدریس, خود, لازمه تولید روش و الگوی متناسب تدریس هر موضوع در هر زمان به هر گروه از مخاطبان است و از این حیث, همه استادان (معلمان) نیازدارند خود را به این دانش مجهز کنند و در اعتلای آن بکوشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسی پور، نعمت اله. (1392). تدریس دانشگاهی: کدام روش؟ کدام الگو؟. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 20 (دوره جدید)(3)، 49-78. SID. https://sid.ir/paper/488735/fa

    Vancouver: کپی

    موسی پور نعمت اله. تدریس دانشگاهی: کدام روش؟ کدام الگو؟. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1392؛20 (دوره جدید)(3):49-78. Available from: https://sid.ir/paper/488735/fa

    IEEE: کپی

    نعمت اله موسی پور، “تدریس دانشگاهی: کدام روش؟ کدام الگو؟،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 20 (دوره جدید)، no. 3، pp. 49–78، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/488735/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button