چکیده عربی:
أجریت هذه الدراسة لتبیان مکانة العقل و العقلانیة فی سیرة الامام الحسین (ع) خلال واقعة عاشوراء باُسلوب تحلیلی - وصفی. و تبین کذلک أن واقعة عاشوراء مع أنها علی مرالتاریخ ینظر إلیها بأنها انتفاضة عسکریة و ملحمیة فلها وجهة تربویة و قامت علی أساس العقل و الفکر. و یمکن رؤیة أصل العقلانیة و الفکر بوضوح فی عمل و أداء الامام الحسین (ع). و فی هذه الواقعة تشکلت عملیة تربویة فی سیاق صحوة العقل و الفکر فی الامة الاسلامیة. و إن التربیة العقلانیة للمتربین (أصحاب الامام و مخاطبیه) هو اُنموذج جلی فی هذا المجال.
چکیده فارسی:
پژوهش حاضر، با هدف تبیین جایگاه خرد و خردورزی در سیره امام حسین (ع) در جریان واقعه عاشورا با شیوه تحلیلی ـ توصیفی صورت گرفته است. در واقع با وجود آنکه واقعه عاشورا در قالب قیامی نظامی و حماسی در تاریخ مطرح است، رویکردی تربیتی است که بر مبنای خرد و اندیشه شکل گرفته است و اصل تعقل و اندیشه در عملکرد امام حسین به روشنی قابل مشاهده است. این جریان تربیتی که در راستای بیداری خرد و اندیشه امت اسلام شکل گرفته است، تربیت عقلانی متربیان (یاران امام و مخاطبان) نمود بارزی دارد.