مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظرة فی الغایة من التربیة العقائدیة (تاملی در هدف تربیت اعتقادی)

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 61

کلیدواژه

الغایة من التربیة العقائدیة (تربیت اعتقادیQ3
هدف تربیت اعتقادی)Q3

چکیده

 چکیده عربی: تسعی هذه الدراسة لبحث الغایة من التربیة العقائدیة علی أساس التعالیم الاسلامیة. و الاسلوب الذی اتبعتة هذه الدراسة فی بحثها هو الاسلوب التحلیلی و الاستنباطی. و علیه فقد بحثت أولاً مفهوم العقیدة و الإیمان و العلاقة فیما بینهما و من ثم حللت ماهیة الایمان و عناصرها علی أساس التعالیم الاسلامیة. و کذلک حللت النظریات التی بینها العلماء المسلمون و التی تفسر و تشرح تلک التعالیم و قامت الدراسة تبیین مراتب و درجات تلک النظریات و فی النهایة تم استنباط و شرح نتائجها فی تبیان الغایة من التربیة العقائدیة.أظهرت هذه الدراسة أن الایمان یرادف العقیدة فی المعنی. إن ماهیة الإیمان الذی یرادف العقیدة فی المعنی لیس سوی التصدیق و القبول القلبی, و لهذا التصدیق و القبول القلبی ثلاث عناصر هی: المعرفة, القبول القلبی, و المحبة. و للایمان مراتب و درجات نشأت من قوة و ضعف تلک العناصر. أن مراتب درجات الایمان غیرمحدودة. و علی هذه الأساس فإن الغایة من التربیة العقائدیة لها ثلاث عناصر هی: تربیة المعرفة, تربیة القبول القلبی, و تربیة المحبة القلبیة. و یجب الاهتمام بجمیع هذه العناصر الثلاث معاً فی التربیة العقائدیة. لأن للنظرة الاحادیة تبعات ضارة. و بالطبع فمن الممکن أن تحظی احدی هذه العناصر باهتمام أقل أو أکثر و ذلک بحسب مراحل التربیة. ولکن بالنهایة یجب أن تحظی جمیع هذه العناصر بالاهتمام.و کذلک فالغایة من التربیة العقائدیة لها مراتب متعددة. و علیه ففی التربیة العقائدیة یجب أن یکون دوماً الحصول علی مرتبة و درجة من الإیمان کفایة محددة ذات برامج تتناسب معها و مکتوبة. و بالإضافة الی هذا یجب الالتفات الی أن التربیة العقائدیة لا تتنهی من خلال تنفیذ برنامج تربوی ما. چکیده فارسی: این مقاله درصدد است که هدف تربیت اعتقادی را بر اساس آموزه های اسلامی بررسی کند. روش تحقیق این پژوهش روش تحلیلی و استنباطی است؛ بدین صورت که ابتدا مفهوم عقیده و ایمان و رابطه آن دو بررسی شده و سپس چیستی ایمان و مولفه های آن بر اساس آموزه های اسلامی و نظریاتی که دانشمندان مسلمان در تفسیر و تبیین آن آموزه ها بیان کرده اند, تحلیل شده و مراتب و درجه های آن مشخص گردیده و در پایان, نتایج آن در تبیین هدف تربیت اعتقادی استنباط و تشریح شده است.این پژوهش نشان می دهد که ایمان در یک معنا مترادف با عقیده است. ماهیت ایمان در معنایی که مترادف با عقیده است, چیزی جز تصدیق و پذیرش قلبی نیست و همین تصدیق و پذیرش قلبی, سه مولفه دارد: شناخت, پذیرش قلبی و محبت. ایمان مراتب و درجاتی دارد که ناشی از شدت و ضعف مولفه های آن است. بر این اساس, هدف تربیت اعتقادی نیز سه مولفه دارد: پرورش شناخت, پرورش پذیرش قلبی و پرورش محبت قلبی. در تربیت اعتقادی باید به همه این سه مولفه با هم توجه شود, چرا که یک جانبه نگری آثار زیان باری بر جای خواهد گذاشت. البته ممکن است بر حسب مراحل تربیت, یکی از این مولفه ها بیشتر یا کمتر مورد توجه قرار گیرد؛ اما در نهایت باید همه این مولفه ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین هدف تربیت اعتقادی, امری دارای مراتب است, بنابراین, در تربیت اعتقادی همیشه باید دستیابی به مرتبه و درجه ای از ایمان به عنوان هدف تعیین و برنامه ها متناسب با آن تدوین شود. علاوه بر این, باید توجه داشت که تربیت اعتقادی با اجرای یک برنامه تربیتی به اتمام نمی رسد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

داوودی، محمد. (1388). نظرة فی الغایة من التربیة العقائدیة (تاملی در هدف تربیت اعتقادی). تربیت اسلامی، 4(9)، 47-61. SID. https://sid.ir/paper/100708/fa

Vancouver: کپی

داوودی محمد. نظرة فی الغایة من التربیة العقائدیة (تاملی در هدف تربیت اعتقادی). تربیت اسلامی[Internet]. 1388؛4(9):47-61. Available from: https://sid.ir/paper/100708/fa

IEEE: کپی

محمد داوودی، “نظرة فی الغایة من التربیة العقائدیة (تاملی در هدف تربیت اعتقادی)،” تربیت اسلامی، vol. 4، no. 9، pp. 47–61، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100708/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button