مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,258
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

557
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مکانة الفکر و التفکیر فی النظام التربوی للاسلام (جایگاه اندیشه و اندیشیدن در نظام تربیتی اسلام)

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 140

چکیده

 چکیده عربی: إن الدعوة الی العقلانیة هی إحدی المحاور الهامة فی النظام التربوی للاسلام. إن العقلانیة هی أساس الانسانیة و بعبارة اُخری «الفصل المائز» للانسان عن سائر الحیوانات. أن هذه القوة هی منبع المعارف و منطلق صدور جمیع الأفعال الانسانیة. فی النظام التربوی للاسلام لم یترک موضوع الفکر لحاله بصورة مطلقة. بل تم تقدیم التوضیحات الضروریة التی تعمل علی دقیها و تطورها دائماً. إن الغایة من هذه الدراسة هی تبیان مواضیع من قبیل وصف مفهوم الفکر, الظروف, المصادر, فوائد و موانع الفکر و التفکیر, بالاستفاه من الآیات و روایات المعصومین (ع).و علیه فقد سعینا الی تبیان مکانة الفکر فی النظام التربوی الاسلامی علی أساس التعالیم الاسلامیة. و لهذا فقد بینا أن للتفکیر فی المساحة الواسعة للعمل, تأثرها بالصدمات. أن شرائط قابلیة الفکر علی النمو هی: الانعزال, السیر فی الآفاق, البحث عن الدلیل, الصمت الواعی, الاهتمام بالرؤی المختلفة, الأخلاق الحسنة و الفاضلة, تنظیم المأکل.و موانع الفکر أو العوامل التی تضعف التفکیر هی: الاستعجال, اتباع الظنون الجاهلیة, التقلید, الأعمی, ضعف الشخصیة, النظرة الاُحادیة, الغرور و هوی النفس. و فی الختام فقد قدمنا مواضیع و مصادر لتربیة الفکر و کذلک قدمنا مقترحات لتنمیة و تقویة الفکر علی أساس تعالیم دین الاسلام للمعلمین و المربین. چکیده فارسی: یکی از محورهای مهم در نظام تربیتی اسلام, دعوت به خردورزی است. خردورزی پایه انسانیت و به تعبیری «فصل ممیز» انسان از دیگر حیوانات است. این قوه, سرچشمه معارف و مبدا صدور تمامی افعال آدمی است. در نظام تربیتی اسلام, موضوع اندیشه به صورت مطلق رها نشده, بلکه همواره روشنگری های لازم در جهت اعتلای آن شده است.هدف مقاله حاضر, تبیین موضوع هایی مانند توصیف مفهوم اندیشه, شرایط, منابع, فواید و موانع اندیشه و اندیشیدن, با استفاده از آیات و روایات معصومین (ع) است. بنابراین, تلاش شده بر مبنای آموزه های اسلامی, موقعیت اندیشه را در نظام تربیتی اسلامی معلوم کنیم. برای این منظور, تبیین شده که در نظام تربیتی اسلام, اندیشیدن سه ویژگی برجسته رشدپذیری, وسعت عمل و آفت پذیری را دارد. شرایط رشدپذیری اندیشه عبارت است از تفرد, سیر در آفاق, دلیل جویی, سکوت معنی دار, توجه به دیدگاه های مختلف, اخلاق خوب و کنترل خوراک. موانع یا عوامل آسیب زای اندیشه ورزی نیز عبارت است از شتاب زدگی, تبعیت از گمان جاهلانه, تقلید کورکورانه, شخصیت زدگی, یک سونگری, غرور و هوای نفس. در پایان, علاوه بر بیان موضوع ها و منابعی برای پرورش اندیشه, پیشنهادهایی جهت رشد و تقویت اندیشه بر مبنای آموزه های دین اسلام برای مربیان و متربیان ارایه شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسم پوردهاقانی، علی، و بختیارنصرآبادی، حسنعلی. (1388). مکانة الفکر و التفکیر فی النظام التربوی للاسلام (جایگاه اندیشه و اندیشیدن در نظام تربیتی اسلام). تربیت اسلامی، 4(9)، 125-140. SID. https://sid.ir/paper/100713/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم پوردهاقانی علی، بختیارنصرآبادی حسنعلی. مکانة الفکر و التفکیر فی النظام التربوی للاسلام (جایگاه اندیشه و اندیشیدن در نظام تربیتی اسلام). تربیت اسلامی[Internet]. 1388؛4(9):125-140. Available from: https://sid.ir/paper/100713/fa

    IEEE: کپی

    علی قاسم پوردهاقانی، و حسنعلی بختیارنصرآبادی، “مکانة الفکر و التفکیر فی النظام التربوی للاسلام (جایگاه اندیشه و اندیشیدن در نظام تربیتی اسلام)،” تربیت اسلامی، vol. 4، no. 9، pp. 125–140، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100713/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button